نگاه خبرنگاران یورونیوز؛ از ترامپِ نامزد ریاست جمهوری تا ترامپ رئیس جمهور

نگاه خبرنگاران یورونیوز؛ از ترامپِ نامزد ریاست جمهوری تا ترامپ رئیس جمهور
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«پس از گذشت یکسال از انتخاب ترامپ بعنوان رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا باید به خیلی چیزها عادت کنیم.»

آگهی

دقیقا یکسال پیش دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شد. اولین وعده کاندیدای جنجالی انتخابات ریاست جمهوری این بود: «من رییس جمهور همه آمریکایی ها خواهم بود.»

رقیب دموکرات ترامپ، هیلاری کلینتون هم به او تبریک گفت.

اشتفان گروبه و مارک دیویس یکسال پیش شب پیروزی ترامپ در میدان تایمز نیویورک بودند.

بیشتر بخوانید:نیویورک، در شب انتخاب ترامپ

شب پیروزی دونالد ترامپ

اشتفان گروبه: «یکی از زشت ترین و ناخوشایندترین مبارزه های انتخاباتی در تاریخ مدرن آمریکا پس از نوزده ماه به پایان رسید.»

مارک دیویس :«هنوز کمی عجیب به نظر می رسد که واژه رئیس جمهوری را برای دونالد ترامپ به کار ببریم. من فکر می کنم که این انتخابات سوالات زیادی را مطرح کرد. مثلا برای محیط زیست چه اتفاقی رخ خواهد داد، در شرایطی که رئيس جمهوری آمریکا گفته است به نظر او مساله تغییرات اقلیمی یک فریب عمومی است. درباره حقوق بشر باید منتظر چه چیزی باشیم وقتی که رئیس جمهوری آمریکا پیش از این صراحتا از زندان خلیج گوانتانامو دفاع کرده است

Trump might think that global warming is a Chinese hoax, but the GAO is urging the administration to craft a plan https://t.co/YNCpvrbeKr

— AlaskaWild (@alaskawild) October 24, 2017

اشتفان گروبه: «درباره دیواری که گفته شده است بین آمریکا و مکزیک می سازد چه فکر می کنی؟ این یکی از اولین وعده های انتخاباتی او بود. آیا شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود؟ چه بر سر قانون جنجالی بیمه اوباما می آید؟ ترامپ همیشه تاکید کرده است که از روز اول به سراغ کارنامه اوباما می رود.»

مارک دیویس: «من خیلی مشتاقم که ببینم آیا ترامپ به عنوان رئیس جمهوری، تفاوت عمده ای با ترامپ به عنوان نامزد انتخاباتی خواهد داشت یا خیر.»

?تفاوت رفتار #ترامپ با #اوباما در دیدار با امپراطور #ژاپنpic.twitter.com/8tSgb0xiOR

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 6, 2017

یکسال بعد از پیروزی ترامپ

اشتفان گروبه: «مارک، یکسال پیش در چنین شبی در نیویورک بودیم. تو که پیر نشدی. درباره خودم مطمئن نیستم. سالی که گذشته خیلی عجیب بود. هنوز به گفتن پرزیدنت ترامپ عادت نکرده ام. اما طی یکسال اول ریاست جمهوری ترامپ باید به خیلی چیزهای دیگر هم عادت کنیم. برداشت تو از اوضاع چیست؟ آیا در یک سال گذشته چیزی پیش آمده است که باعث تعجب تو شده باشد؟»

مارک دیویس: «فکر می کنم بیشتر ما عادت کرده ایم که سه کلمه پرزیدنت و دونالد و ترامپ در کنار هم بیاید. شاید با عادت کردن به سبک ریاست او مشکل بیشتری داشته باشیم. هنوز هم ترامپ ترجیح می دهد حرفش را از طریق توییتر بزند سروصداهای روزانه و توییت های هر روز صبح او که به ما می گوید امروز چه حالی دارد، امری عادی شده است. اشتفان نظر تو چیست؟»

اشتفان گروبه: «فکر می کنیم با توییتها و لاف و گزافهایش ما را به ستوه آورده است. اکنون که در بروکسل هستم از گوشه و کنار چیزهایی می شنوم که به آرامی بین رهبران اروپایی در باره دولت ترامپ ردوبدل می شود. به نظر می رسد که در اروپا مردم به این رضایت داده اند که صبر کنند تا دوره او تمام شود. در طول سه سال آینده اروپایی ها هیچ انتظاری از ترامپ ندارند. منتظر می شوند که دوره اش تمام شود و تلاش نخواهند کرد چیزی به او یاد بدهند. ترامپ همین است که می بینیم و باید با او کنار بیاییم.»

بیشتر بخوانید:کارمند توییتر حساب ترامپ را غیرفعال کرد

One year after election, Trump’s approval rating is 37 percent, lowest for a president at this stage in 70+ years https://t.co/ydWsOFkxly

— Philip Rucker (@PhilipRucker) November 5, 2017

مارک دیویس: «در صحنه جهانی نباید از هیچکدام از کارهای دونالد ترامپ تعجب کنیم. هر چه کرده و هر کاری که می خواهد به انجام برساند همان چیزهایی است که در مبارزات انتخاباتی قولش را داده بود، یعنی اینکه آمریکا از هر چیز دیگر مهم تر است. اکنون آمریکا یکطرفه دست به اقدام می زند و تلاش نمی کند متحدی داشته باشد و شریک پیدا کند و از قراردادهای خیلی مهم بین المللی مثل برجام و توافق پاریس خارج می شود.»

اشتفان گروبه: «رهبری او باعث ایجاد خلأیی در صحنه بین المللی شده که بازیگران دیگر آن را پر کرده اند. جالب است که چین در مورد تغییرات اقلیمی طرفدار قوی اقدامات جدی شده است و خودش را به عنوان کشور پیشرو در زمینه تجارت بین المللی ارائه می کند که کمی غریب است!»

مارک دیویس: «مردم وضعیت را با شوهای واقع گرا تلویزیونی مقایسه کرده اند یا با سریال “خانه پوشالی” (House of Cards). به شش ماه اول ریاست جمهوری و فهرست کسانی در دولت او مجبور به کناره گیری شدند نگاه کنید: مایکل فلین، جیمز کُومی، شان اسپایسر، آنتونی اسکاراموچی. می بینید که اوضاع بیشتر شبیه به سریال «مردگان متحرک» (Walking dead) است تا «خانه پوشالی».

اشتفان گروبه: «دوست دارید گزارشگر انتخابات ریاست جمهوری بعدی باشید؟»

مارک دیویس: «خیلی دوست دارم که گزارشگر انتخابات سال ۲۰۲۰ باشم، به خصوص اگر ترامپ در انتخابات باشد! ترامپ، چه دوستش داشته باشید چه از او متنفر باشید، کسی است که همیشه می توانید در باره اش چیزی بگویید. وقتی ترامپ هست مبارزات کسالت آور نمی شود. به نظرم مهم این است که دموکراتها برای انتخابات بعدی چه نامزدی را معرفی می کنند. ترامپ می تواند روی طرفدارانش حساب کند. می دانیم که بخشی از رأی دهندگان آمریکا هستند که ترامپ هر کاری بکند به او رأی می دهند و در سوی دیگر هم بخش بزرگی از آمریکایی ها هستند که به رقیب ترامپ، هر که باشد، رأی خواهند داد. نتیجه انتخابات به کسانی بستگی دارد که در میانه قرار دارند.»

How do Trump voters feel about him one year after the election? – https://t.co/1fbOUEbQxfhttps://t.co/nhj66aBIvh

— Nicolle Wallace (@NicolleDWallace) November 7, 2017

بیشتر بخوانید:«ترامپ، نامزدی خاص که پس از ورود به کاخ سفید هیچ تغییری نکرد»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روی مور، نامزد جمهوریخواه آلاباما سوار بر اسب به حوزه رای‌گیری رفت

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است