مادرید: اگر پوجدمون زندانی نشود می‌تواند در انتخابات کاتالونیا شرکت کند

مادرید: اگر پوجدمون زندانی نشود می‌تواند در انتخابات کاتالونیا شرکت کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

منطقه کاتالونیای اسپانیا هفته سرنوشت سازی را پیش رو دارد. قرار است در همین هفته دولت منحل شدۀ کاتالونیا درباره سرنوشت استقلال این منطقه تصمیم‌گیری کند. در این صورت احتمال دارد که جدایی طلبان «جمهوری کاتالونیا» را تشکیل دهند. قرار است این تصمیم در جلسه دولت کارلس پوجدمون، رئیس معزول دولت کاتالونیا اعلام شود.

در مقابل واکنش دولت مرکزی به چنین اقدامی احتمالا شدید خواهد بود. مادرید پیش از این دولت و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد و تاریخ جدید برای برگزاری انتخابات زودهنگام در نظر گرفت. همزمان وزیر خارجه اسپانیا گفت که اگر آقای پوجدمون تا زمان انتخابات «دستگیر نشود» می‌تواند در آن شرکت کند.

دادستان کل اسپانیا کارلس پوجدمون را به اتهام «نافرمانی» تحت تعقیب قضایی قرار داده است. سنای اسپانیا نیز علاوه بر انحلال پارلمان و دولت کاتالونیا به دولت مرکزی اجازه داده که کنترل کامل این منطقه را در دست بگیرد. به این ترتیب از این پس ۲۰۰ هزار کارمند منطقه کاتالونیا، از جمله نیروهای پلیس، باید از سیاست‌های دولت مادرید پیروی کنند.

همچنین سخنگوی جدید پلیس کاتالونیا که توسط مادرید تعیین شده اعلام کرد که ماموریت محافظان شخصی آقای پوجدمون برای حفاظت از جان وی به اتمام رسیده است.

در واکنش به این اقدامات، آقای پوجدمون از جدایی‌طلبان و هوادارانش خواست به صورت «صلح‌ آمیز» در برابر آن مقاومت کنند. جدایی‌طلبان نیز اقدامات مادرید را «جنگ روانی» دولت مرکزی می‌دانند. یک مقام بلندپایه جدایی‌طلب کاتالونیا که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که «مادرید هرگز نخواهد توانست کاملا بر منطقه مسلط شود.»

همزمان روز یکشنبه صدها هزار نفر از مردم کاتالونیا برای حمایت از یکپارچگی اسپانیا به خیابان‌های بارسلون آمدند. پلیس این منطقه تعداد شرکت کنندگان را ۳۰۰ هزار نفر و فرمانداری یک میلیون تن اعلام کرده است. این افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «پوجدمون باید زندانی شود.»

بیشتر بخوانید:

پوجدمون کاتالانها را به «مقاومت دموکراتیک» فرا خواند
نخست وزیر اسپانیا پارلمان و دولت کاتالونیا را منحل کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدها هزار مخالف جدایی کاتالونیا از اسپانیا در بارسلون تظاهرات کردند

پوجدمون کاتالانها را به «مقاومت دموکراتیک» فرا خواند

نخست وزیر اسپانیا پارلمان و دولت کاتالونیا را منحل کرد