پیشنهاد اعطای پناهندگی بلژیک به رهبرکاتالونیا غیرقانونی است

پیشنهاد اعطای پناهندگی بلژیک به رهبرکاتالونیا غیرقانونی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

ئو فرانکن، وزیر مهاجرت بلژیک شنبه در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور از آمادگی بروکسل برای اعطای پناهندگی سیاسی به کارلس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا خبر داد.

وی تصریح کرد پذیرش چنین درخواستی از سوی بلژیک «غیرمنطقی» نیست. وزیر مهاجرت بلژیک با تاکید بر اینکه ممکن است آقای پوجدمون در اسپانیا به زندان محکوم شود و زمینه برگزاری یک دادگاه عادلانه فراهم نیست، گفت در صورت مطرح شدن چنین تقاضایی از سوی رهبر کاتالانها، استرداد او به اسپانیا برای مادرید بسیار مشکل خواهد شد. این در حالی است که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا دررابطه با بحران کاتالونیا یا از موضع دولت اسپانیا دفاع کرده اند و یا اینکه موضعی کاملا بی طرف گرفته اند. در این رابطه با یک استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی و حقوقی در بروکسل گفتگو کردم.
فیلیپ دو برکوکر استاد دانشگاه بروکسل می گوید: « این پیشنهاد در حالیکه اسپانیا عضوی از اتحادیه اروپاست کاملا غیرقانونی است. باید گفت دولت بلژیک در صورت پذیرش چنین پیشنهادی ناگزیر است با نهادهای اروپایی از جمله شورای اروپایی هماهنگ کند این یک تصمیم کاملا مهم با نتایج و پیامدهای کاملا بحران زا از سوی دولت بلژیک خواهد بود.»

شرایط پناهندگی دولت بلژیک در اروپا خاص و یگانه است. در این رابطه می توان به پناهندگی دادن دولت بلژیک به جدایی طلبان باسک در اوج بحران بین باسکها و دولت اسپانیا و یا مثلا راستهای افراطی یونان نام برد. در همین زمینه مارک پیرینی، کارشناس سیاسی از موسسه کارنگی به من گفت: « بلژیک یک کشور فدرال است و در این کشور اختلاف نظر سیاسی بین احزاب فراتر از حد تصور و در دیگر کشورهای اروپایی است. این اظهارنظر هم در اینباره است. همزمان باید توجه داشت که دیگر کشورهای اروپایی در این زمینه نه اظهار نظر کرده اند و نه در آینده دخالت خواهند کرد.»

تلویزیون کاتالونیا در خبری فوری دوشنبه اعلام کرد که کارلوس پوجدمون رهبر منطقه کاتالونیا در سفری اضطراری به بروکسل پایتخت بلژیک آمده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند

تصاویری از تجمعات کشاورزان خشمگین اروپایی در بروکسل