دیدار رکس تیلرسون از پاکستان در شرایط تنش سیاسی بین دو کشور

دیدار رکس تیلرسون از پاکستان در شرایط تنش سیاسی بین دو کشور
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بعد از ظهر سه شنبه به وقت محلی برای دیداری یک روزه وارد پاکستان شد. او روز دوشنبه در کابل گفته بود که در دیدار از اسلام آباد از رهبران پاکستان خواهد خواست تا با همکاری نزدیک تر با آمریکا، به ایجاد فضایی باثبات تر و امن تر درخود پاکستان و در افغانستان یاری رسانند.

وزیر خارجه آمریکا در اسلام آباد با شاهد خاقان عباسی نخست وزیر و ژنرال جاوید باجوا فرمانده ارتش این کشور دیدار کرد. نخست وزیر پاکستان در این دیدار بار دیگر بر تعهد دولت خود در نبرد با تروریسم تاکید کرد و گفت کشورش در مبارزه با شبه نظامیان اسلام‌گرا دست‌آوردهای مشخصی داشته است.

آقای خاقان عباسی اضافه کرد که پاکستان در این زمینه هماهنگ با آمریکا به پیش خواهد رفت و به دنبال بهترین روابط با ایالات متحده است.

دیدار آقای تیلرسون از پاکستان در شرایطی تنش آلود در روابط دو کشور صورت می گیرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در مرداد‌‌ (اوت) امسال از بازی دوگانه پاکستان در افغانستان نام برد و از این کشور به خاطر پناه دادن عوامل بی‌ثباتی در خاک خود به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در کابل همچنین یادآور شد که درخواست های مشخص آمریکا از رهبران اسلام آباد تجدید نظر در حمایت از طالبان و دیگر گروه های مسلح در خاک پاکستان است. او اضافه کرد که تعهد ایالات متحده در همکاری با پاکستان «تعهدی مشروط» خواهد بود.

ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ برای پیشرفت برنامه های مربوط به توسعه اقتصادی و انسانی در پاکستان و نیز تقویت مبارزه علیه تروریسم بیش از یک میلیارد دلار به دولت و ارتش و نهادهای امنیتی این کشور کمک می کند. پرداخت بخشی از این کمک (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) یک بار در سال ۲۰۱۱ به دلیل تنش های حاصل از عملیات فاقد هماهنگی با دولت این کشور برای کشتن اسامه بن لادن و نیز عدم مقابله پاکستان با شبکه تروریستی حقانی، معلق شد اما دوباره در سال ۲۰۱۳ برقرار گردید.

در ماه جولای گذشته بود که دولت دونالد ترامپ از تعلیق حدود ۳۰۰ میلیون دلار از کمک هایی خبر داد که قرار بود بخاطر عملیات های مرزی پاکستان در مبارزه با تروریسم در اختیار اسلام آباد گذاشته شود. این کمک بخشی از کمک های ۸۰۰ میلیون دلاری بود که صندوق حمایتی ائتلاف از سال ۲۰۰۲ در اختیار پاکستان قرار می داد. در سال ۲۰۱۶ نیز کنگره جلوی فروش ۸ فروند اف ۱۶ به پاکستان را گرفت با این توجیه که اسلام آباد به حمایت از طالبان و شبکه حقانی ادامه می دهد.

دونالد ترامپ نیز اخیرا در توضیح سیاست جدید آمریکا در جنوب آسیا، از پاکستان به دلیل تامین پناهگاه‌های امن برای ستیزه جویانی که علیه دولت افغانستان می‌جنگند، انتقاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت