خوش بینی به رشد اقتصادی منطقه یورو؛ گفتگوی یورونیوز با نایب رییس بانک مرکزی اروپا

خوش بینی به رشد اقتصادی منطقه یورو؛ گفتگوی یورونیوز با نایب رییس بانک مرکزی اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

خوش بینی به منطقه یورو بازگشته است.

آگهی

خوش بینی به منطقه یورو بازگشته است. اما اغلب رهبران اروپایی می دانند که این وضعیت پایدار نیست. معاون رییس بانک مرکزی اروپا در گفتگو با یورونیوز می گوید که مهم این است که رشد اقتصادی در منطقه یورو همگرا بوده است. وی همچنین بر این نکته تاکید می کند که منطقه یورو به وزیر دارایی و بودجه مشترک نیاز دارد.

پس از گذشت یک دهه از بحران اقتصادی و بی ثباتی در منطقه یورو، خوش بینی در حال افزایش است. رشد اقتصادی حوزه پولی یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی جاری شتاب گرفته است. اما نرخ بیکاری همچنان بالاست و بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

ارز یورو با این نوید همراه بود که ثروت جوامع اروپا بیشتر شود. برای تحقق این نوید چه باید کرد؟ یورونیوز درباره این موضوع با ویتور کونستانسیو، نایب رییس بانک مرکزی اروپا در تالین، پایتخت استونی گفتگویی انجام داده است.

می توان به روند رشد اقتصادی منطقه یورو خوش بین ماند؟

یورونیوز: آیا شما هم خوش بین هستید؟ یا خطر بازگشت و تکرار بحران وجود دارد؟

ویتور کونستانسیو: «نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که رشد اقتصادی در منطقه یورو اروپا همگرا بوده است. به این معنی که در حال حاضر میزان نرخ رشد اقتصادی در همه کشورها بسیار بهم نزدیک است. از این منظر از زمان آغاز اتحاد پولی با بهترین وضعیت روبرو هستیم.»

La #croissance dans la zone #euro au 2e trimestre https://t.co/7Hfk92dge8pic.twitter.com/SWbrQaCobQ

— Boursorama (@Boursorama) 7 September 2017

یورونیوز: آیا منطقه یورو هنوز برای کشورهای عضو جذاب است؟ این را به این دلیل می پرسم که از زمان بحران اقتصادی بسیاری از مردم می گویند که ارز یورو فقط مناسب چند کشور قوی عضو است و به درد بقیه کشورها نمی خورد.

ویتور کونستانسیو: «کشورهای عضو منطقه یورو در ابتدا ۱۱ کشور بودند. سپس در سال ۲۰۰۱، دوازده کشور شدند و بعد از آن در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ میلادی کشورها دیگر هم به آن پیوستند. این نشان می دهد که طی بحران اقتصادی، پول واحد و ثباتی که به همراه دارد برای کشورهای دیگر هم جذاب بوده است.»

یورونیوز: اما کشورهایی مثل مجارستان و لهستان تمایلی به پیوستن به پول واحد و منطقه یورو نشان نمی دهند؟

ویتور کونستانسیو: «بحث من درباره موضع کشور یا دولت خاصی نیست. این دیدگاه آنهاست. اما همانطور که کلود یونکر، رییس کمسیسون اروپا هم در سخنرانی سالانه اش به آن اشاره کرد، در پیمان این پیش فرض وجود دارد که در نهایت همه کشورهای عضو به منطقه یورو خواهند پیوست به جز کشورهایی که تبصره بیرون ماندن از منطقه یورو شامل حالشان می شود، مثل بریتانیا که اکنون می خواهد کلا از اتحادیه اروپا بیرون بیاید و همچنین دانمارک.»

وزیر دارایی و بودجه مشترک برای تقویت همگرایی منطقه یورو

یورونیوز: پیشنهادهای دیگری هم مطرح شده است مثل ایجاد وزیر دارایی اتحادیه اروپا یا وزیر دارایی منطقه یورو و یا در نظر گرفتن بودجه منطقه یورو. چرا اتحادیه اروپا به چنین وزیری نیاز دارد؟

ویتور کونستانسیو: «*ایده انتصاب وزیر دارایی، ایده جدیدی است و احتمالا به این مسئله مرتبط است که کارکردهای وزارت دارایی در قلب منطقه یورو ایجاد شود. در واقع باید یک نفر مسئول مدیریت این ظرفیتهای اضافی و ثبات اتحاد پولی باشد.*»

co_epe</a> Junker&#39;s yes to both a eurozone finance minister and a European monetary fund <a href="https://twitter.com/hashtag/soteu?src=hash">#soteu</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/eurozone?src=hash">#eurozone</a> <a href="https://t.co/dGkuQL4cI4">https://t.co/dGkuQL4cI4</a> via <a href="https://twitter.com/FT">FT

— Vangelis Kemos (@vkemos) September 16, 2017

یورونیوز: آیا به این معناست که کشورهای عضو باید بخشی از اختیارات دولت خودشان را به این وزیر واگذار کنند؟

ویتور کونستانسیو: «بله البته. اما پیمان ثبات و رشد اقتصادی که طی سالهای گذشته بارها مورد اصلاحات قرار گرفته است، مستلزم این هماهنگی و قوانین زیادی است که باید توسط کشورها اجرا بشود. در حال حاضر تقسیم قدرت در برخی از سیاستهای مالی وجود دارد. اما کاری که باید انجام بدهیم این است که ابزارهای اضافی ایجاد کنیم که در آینده؛ در زمان رکود اقتصادی به ثبات منطقه یورو کمک کند.»

روند رشد اقتصادی در کشورهای شمال و جنوب اروپا یکسان نیست

یورونیوز: درباره رشد اقتصادی اتحادیه اروپا صحبت کنیم. بله درست است که اوضاع اقتصادی بهتر شده، دستمزدها بالا رفته، نرخ بیکاری کمتر شده اما این اتفاقها همه جا نیفتاده است. مثلا کشورهای جنوب اروپا مانند ایتالیا، پرتغال، یونان، همچنان تلاش می کنند تا از بحران اقتصادی جان سالم بدر ببرند و به رشد اقتصادی دست یابند. از طرف دیگر کشورهای قوی وضعشان خوب است. با این مسئله چطور روبرو می شوید؟

ویتور کونستانسیو: «بسیار خوب. تمام کشورهایی که گفتید و همچنین اسپانیا در مسیر رشد اقتصادی هستند و رشد اقتصادی در اسپانیا و پرتغال در حال حاضر بیشتر از میانگینِ منطقه یوروست.»

یورونیوز: اما مردم این رشد را حس نمی کنند.

ویتور کونستانسیو: «هنوز نه. اما این رشد در کاهش نرخ بیکاری در این کشورها محسوس است. رشد اقتصادی به همه کشورها باز گشته است. روند واگرایی که از زمان بحران یورو ایجاد شده بود، متوقف شده است. قطعا باید به این حرکات استحکام بیشتری ببخشیم. به همین دلیل هم در سطح اروپا برای تقویت اتحاد پولی نیاز به طرح های جدید داریم.»

یورونیوز: درباره ایتالیا چه می توان گفت؟ آیا ایتالیا کودک بیمار منطقه یوور است؟ این کشور به دلیل میزان بالای تسهیلات غیر جاری ( تسهیلات غیر در گردش- وامهای بد) و سیستم بانکی آسیب پذیرش، در وضعیت خاصی به سر می برد.

آگهی

ویتور کونستانسیو: «وقتی تعداد وام های بد زیاد می شود تأثیر اصلیش کاهش سوددهی بانک هاست، چون بانک ها روی این وامها منفعتی نمی کنند. بنابراین حل مشکل وام های بد برای بازگشت به سوددهی بانکها خیلی مسئله مهمی است. برای اعطای اعتبارات جدید و پشتیبانی از رشد اقتصادی، بانک ها نیاز دارند که سودده باشند.»

تاثیر برکسیت بر منطقه یورو

یورونیوز: اما برغم بهبود وضع اقتصادی منطقه یورو و تمام این پیامهای مثبت، چالشهای زیادی پیش رو داریم. یکی از آنها برکسیت است. بزرگترین خطر مذاکرات برکسیت و جدایی بریتانیا چه خواهد بود؟

ویتور کونستانسیو: «از نظر اقتصادی باید اندازه اقتصاد بریتانیا را با اندازه اقتصاد اتحادیه اروپا مقایسه کرد چون عواقب و اختلالهایی که ظاهر خواهد شد برای آن طرفی سنگین تر است که اقتصادش کوچکتر است. البته منظورم این نیست که برکسیت به این معناست که بین دو بخش تجارت وجود نخواهد داشت. این اتفاق نخواهد افتاد به هیچ وجه.»

روزهای سخت بحران یورو

یورونیوز: شما از سال ۲۰۱۰ میلادی در این سمت هستید و سخت ترین روزهای منطقه یورو را تجربه کرده اید. سخت ترین لحظات برای شما چه لحظاتی بود؟

ویتور کونستانسیو: «سخت ترین لحظه مربوط به آغاز بحران یورو بود یعنی زمانی که معلوم شد که کسر بودجه یونان چقدر است و در نتیجه دسترسی یونان به بازارهای مالی قطع شد. این وقایع مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است.»

آگهی

یورونیوز: به نظرتان پایان نزدیک است؟

ویتور کونستانسیو: «با بینش و نگرش کنونی ام چنین اعتقادی ندارم. اما آن لحظات دشوار، در واقع اولین شوک بزرگ بحران یورو بود. البته بعد از آن معضلات و فراز و نشیب های دیگری داشتیم که بخشی از آن به یونان مربوط بود و بخشی ش به کشورهای دیگر. سال ۲۰۱۵ هم سال سختی بود اما آغاز بحران و احساس شوک و تعجب از عواقبی که این بحران می توانست به دنبال داشته باشد، مشکلترین لحظات بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟