قلمی که بافت‎های سرطانی را در ۱۰ ثانیه تشخیص می‌دهد

قلمی که بافت‎های سرطانی را در ۱۰ ثانیه تشخیص می‌دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

دانشمندان و کارشناسان دانشگاه «تگزاس در آستین» قلمی را اختراع کرده‌اند که قادر است بافت‌های سرطانی را تنها در حدود ۱۰ ثانیه تشخیص دهد.

نکته جالب درباره «مس اسپک پن» این است که این قلم می‌تواند بافت‌های سرطانی را همزمان با انجام عمل جراحی شناسایی کند.

نتایج این تحقیق که روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) در ژورنال «ساینس ترنزیشنال مدیسن» منتشر شد، نشان می‌دهد که دقت تکنولوژی بکار رفته در این قلم بالاست و در ۹۶٪ مواقع تشخیص به درستی صورت می‌گیرد.

با تماس این قلم با بافت‌های مشکوک به سرطان، یک قطره از عصاره بافت از طریق این قلم وارد دستگاه «طیف‌سنج جرمی» شده و سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن آزمایش و تعیین می‌شود.

در تحقیق دانشمندان و کارشناسان دانشگاه «تگزاس در آستین»، ۲۵۳ نمونه بافت که نیمی از آنان سرطانی و نیم دیگر غیرسرطانی بودند مورد بررسی قرار گرفت تا میزان دقت و حساسیت این قلم محک زده شود.

دقت این قلم به اندازه‌ای است که می تواند بافت‌های سرطانی به اندازه ۱.۵ میلیمتر یا بزرگتر را شناسایی کند. محققان در حال حاضر بر روی قلم‌های دیگری کار می‌کنند که قادر خواهند بود محتویات بافت‌های بسیار کوچکتر را نیز اندازه‌ بگیرند.

این قلم می‌تواند انقلابی در جراحی سرطان قلمداد شود چرا که اکنون در روند تشخیص سرطان، بافت مشکوک باید برای تشخیص به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود و نتایج آن بین چند ساعت تا چند روز بعد مشخص می‌شود.

این قلم همچنین می‌تواند در هنگام جراحی با دقت بالا به جراحان کمک کند تا نوع توده را شناسایی کنند و نهایتا بتوانند با اتخاذ تصمیمی سریع‌ جراحی مطمئن‌تری انجام دهند.

امید آن می‌رود با فراگیر شدن این تکنولوژی گامی بلند در درمان بیماران مبتلا به سرطان برداشته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد