شناسایی و بازداشت ۵ متهم تیراندازی مرگبار به کولبران

شناسایی و بازداشت ۵ متهم تیراندازی مرگبار به کولبران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان اعلام کرد که ۵ متهم حادثه تیراندازی به کولبران که منجر به مرگ دوتن از آنان شده است، شناسایی و بازداشت شدند.

به گفته دادستان نظامی استان کردستان این متهمان پس از بررسی و بازسازی صحنه جرم و همچنین تحقیق از شهود، شناسایی و به دادسرای نظامی احضار شدند. متهمان پس از تحقیقات اولیه با قرار تامین روانه بازداشتگاه شدند.

شیرود بزرگی با خانواده جانباختگان ابراز همدردی کرد و به آنان اطمینان خاطر داد که این حادثه با سرعت و دقت پیگیری شده و نتایج آن در اسرع وقت به اطلاع عموم خواهد رسید.

صبح روز دوشنبه ۱۳ شهریور، در جریان تیراندازی تعدادی از مامورین هنگ مرزی بانه در حوالی روستای هنگ ژال از توابع کردستان، دوتن از کولبران به نام های «حیدر فرجی» و «قادر بهرامی» بر اثر اصابت گلوله در دم جان سپردند.

به همین علت در روز دوشنبه یک تجمع اعتراضی در منطقه بازار شهر از سوی خانواده این دو کولبر، تعدادی از کسبه و مردم بانه از روز دوشنبه در مقابل فرمانداری صورت گرفت.

این تجمع اعتراضی تا روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ادامه یافت و در نهایت منجر به درگیری بین پلیس و نیروهای امنیتی با تجمع‌کنندگان شد.

بیشتر بخوانید: اعتراضات در شهر بانه در پی کشته شدن دو کولبر

مسئله کولبران که برای تامین معاش خود، اجناس را بر روی شانه‌های خود حمل کرده و به ایران وارد می‌کنند، برای سال‌ها مورد بحث بسیاری از ارگان‌های دولتی ایران است.

در بهمن ماه امسال، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در همایش «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» به مسئله کولبری پرداخته و در مورد لزوم حمایت از کولبران و سازماندهی آنان سخنرانی کرده بود.

همچنین علی خامنه‌ای، رهبر ایران اوایل سال جاری با اشاره به موضوع قاچاق گسترده در ایران گفته بود: «منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کولبرهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست، بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.»

با این وجود به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به کولبران همچنان ادامه دارد و هنوز راه‌حل جامعی در این باره ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: در کردستان اگر کولبران کشته نشوند، زود پیر میشوند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«کولبر نکشید»؛ طوفان توئیتری کاربران در اعتراض به مرگ مرزنشینان

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟