هشدار گروههای مدافع حقوق بشر درباره وقوع یک فاجعه انسانی در میانمار

هشدار گروههای مدافع حقوق بشر درباره وقوع یک فاجعه انسانی در میانمار
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

آزار و اذیت سیستماتیک مسلمانان در میانمار رو به افزایش است و این موضوع تنها محدود به ایالت راخین نمی‌شود.

گروههای مدافع حقوق بشر ضمن اعلام این خبر، درباره وقوع یک فاجعه انسانی برای غیرنظامیان روهینگیا هشدار دادند.

از ایالت راخین نیز خبر می رسد که تبعیض میان جامعه مسلمانان و بودائیان رو به افزایش است و بر محدودیت‌های سفر و امکان دسترسی مسلمانان به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش افزوده شده است. گروههای مدافع حقوق بشر همچنین به انتقاد از عملکرد فرماندهان ارتش میانمار در ایالت راخین پرداختند که به بحران در روهینگیا دامن زده اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۷ هزار نفر از مسلمانان این منطقه، از میانمار گریخته و راهی بنگلادش شده اند.

شبکه حقوق بشر میانمار که یک گروه مستقل مدافع حقوق بشر است نیز روز سه شنبه اعلام کرد که تنها در ایالت راخین، خشونتهای اخیر منجر به فرار حدود ۹۰ هزار مسلمان شده است.

Rohingyas : 123.600 réfugiés ont fui la Birmanie pour le Bangladesh depuis le 25 août, dont 37.000 ces dernières 24 heures, selon l’ONU #AFPpic.twitter.com/O7sMFB9GOr

— Agence France-Presse (@afpfr) September 5, 2017

فیل رابرتسون، معاون دیده بان حقوق بشر آسیا می گوید: «گزارش هایی وجود دارد که ارتش، زمین‌های میانمار در مرز این کشور با بنگلادش را مین گذاری کرده است. اگر این حقیقت داشته باشد، آنگاه تنها موضوع ظلم و آزار مسلمانان مطرح نخواهد بود بلکه مسالۀ هدف قراردادن غیرنظامیانی مطرح خواهد شد که در تلاشند از یک وضعیت خطرناک بگریزند.»

در حمایت از آوارگان روهینگیا روز سه شنبه اعتراضاتی در کشورهای هند و روسیه برگزار شد. معترضان خواهان افزایش فشارها بر دولت میانمار بودند و از آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل به دلیل شیوۀ مدیریت بحران کنونی بشدت انتقاد کردند.

120,000 #Rohingya refugees flee, children beheaded, civilians burnt alive, yet our hypocritical govt chooses denial and no condemnation. pic.twitter.com/hfBGJlQNZ5

— Yasmin Qureshi (@YasminQureshiMP) September 5, 2017

آوارگانی که توانسته اند وارد خاک بنگلادش شوند، در سه اردوگاه قدیمی که در دهه ۹۰ میلادی در این کشور ساخته شده، اسکان داده شده اند.

خشونتهای اخیر در میانمار در ۲۵ اوت و زمانی آغاز شد که شورشیان روهینگیا در اعتراض به تبعیض‌های موجود و به نام دفاع از اقلیت قومی خود، به چند ایستگاه پلیس در ایالت راخین حمله کردند. در پاسخ، ارتش این کشور وارد عمل شده و به نام «عملیات پاکسازی» برای ریشه کردن شورشیان، بر شدت خشونتها افزود.

آوارگان داستانهای مشابهی در این باره تعریف می کنند که سربازان میانمار به هر سو شلیک می کنند و روستاها را به آتش می کشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسلمانان روهینگیای میانمار کیستند؟

خشونت کم سابقه در ایالت راخین میانمار با بیش از یکصد کشته

بنگلادش پناهجویان مسلمان گریخته از میانمار را مجبور به بازگشت می کند