انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا و فراخوان به حفظ آرامش

انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا و فراخوان به حفظ آرامش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رای‌دهندگان در کنیا امروز سه‌شنبه، هشتم اوت پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس‌جمهوری آینده کشورشان را انتخاب کنند.

نزدیک به ۲۰میلیون واجد شرایط رای در حالی به این انتخابات می‌اندیشند که خاطره انتخابات خشونت‌آمیز ده سال پیش را از یاد نبرده‌اند و نگرانی از احتمال بروز خشونت‌های مشابه بر روح و جانشان سایه انداخته است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ در کنیا ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت.

در انتخابات امسال هشت نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند اما رقابت اصلی میان دو نامزد است؛ اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری ۵۵ ساله کنیا که در سودای دومین دور ریاست‌جمهوری است و رایلا اودینگا، رهبر مخالفان.

کنیا یکی از بزرگترین کشورهای آفریقایی دارای موقعیتی راهبردی است. از اینرو در سطح بین‌المللی انتخابات ریاست‌جمهوری و آینده قدرت در این کشور توجه بسیاری را در آمریکا، اروپا و آفریقا به خود جلب کرده است.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، اتحادیه آفریقا و کارشناسان سازمان ملل متحد در آستانه انتخابات ریاست ‌جمهوری کنیا خواستار حفظ ثبات و آرامش در این کشور شدند.

از سوی دیگر تابو امبکی رئیس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی که در حال حاضر فرستاده سازمان ملل در امور نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری کنیاست، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا که عهده‌دار نظارت بر نمایندگان اعزامی پارلمان اروپا و سازمان منطقه‌ای «توسعه بین دول آفریقایی» به کنیاست هم خواستار حفظ آرامش و ثبات در کشور شده‌اند.

این فراخوان پس از آن صادر می‌شود که کریس امسامدو، از مسئولان بلند پایه کمیسیون انتخاباتی در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی به قتل رسید و گمانه‌زنی‌ها از احتمال بروز تقلب در انتخابات قوت گرفت.

از همین رو نامزد مخالف دولت که در سه دوره قبلی انتخابات ناکام مانده است از واجدان شرایط رای‌‌دهی خواسته تا حضور پررنگی در پای صندوق‌ها داشته باشند. او همچنین استقرار بیش از ۱۵۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر کشور را موجب ارعاب رای دهندگان خوانده است.

طی روزهای گذشته مبارزات انتخاباتی نامزدهای اصلی به عرصه‌ای برای حمله و طعنه زدن به نامزد رقیب شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی؛ فرصتی برای جلب نظر رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت

جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند؛ از جعل هویت ستارگان بالیوود تا تبلیغات پدر درگذشته برای فرزند