قطر: پول کافی داریم اما از تحریم‌کنندگان غرامت می‌خواهیم

قطر: پول کافی داریم اما از تحریم‌کنندگان غرامت می‌خواهیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قطر در نظر دارد با شکایت علیه همسایگان عربش از آنها غرامت بگیرد. به گفته دادستان کل قطر، دوحه با تشکیل کمیته‌ای برای ثبت شکایات شرکت‌های تجاری که از تحریم‌ها و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر زیان دیده اند بر آن است تا از آنها غرامت طلب کند.

این درحالی است که در پی بالا گرفتن مناقشه این کشورها با قطر، آنها از دوحه به دلیل آنچه دخالت در امور داخلی‌شان خوانده شده بود، با طرح شروط سیزده‌گانه‌ای با هدف عادی‌سازی روابط، خواستار جبران مشکلات پیش آمده، شده بودند.

Qatar plans to help citizens and companies claim compensation for losses following “blockade” by its neighborshttps://t.co/M11HkNDTpkpic.twitter.com/03D96hjCZX

— CNN (@CNN) 10 juillet 2017

از سوی دیگر به گفته شیخ عبدالله بن سعود ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر، این کشور با ۳۴۰ میلیارد دلار ذخیره می‌تواند در برابر تلاش همسایگان عرب در به انزوا کشیدن این کشور تاب بیاورد. او گفت: «به لطف برخورداری از اعتبار سیستم برای مقابله با هر ضربه‌ای به اندازه کافی پول نقد داریم.» علاوه بر۴۰ میلیارد دلار پشتوانه طلا در بانک مرکزی، حاکمان قطر۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند که قابل تبدیل شدن به پول نقد است.

Qatar’s central bank says Gulf nation can weather Arab sanctions https://t.co/R3BOVbie5E

— Haaretz.com (@haaretzcom) 10 juillet 2017

این چهار کشور پنجم ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تروریستی و اقدام برای بی‌ثباتی در منطقه، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند و با اعمال تحریم‌هایی تلاش کردند تا دوحه را منزوی کنند. چندی بعد آنها ۱۳ شرط را برای عادی‌سازی روابط خود با قطر تعیین کردند که پاسخ منفی دوحه را به دنبال داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم کنندگان قطر: پاسخ دوحه به درخواستها منفی بود، تحریم ادامه می یابد

قطر: به مطالبات غیرمنطقی عربستان و متحدانش پاسخ می دهیم

شروط و ضرب‌الاجل عربستان و متحدانش برای قطر