وزیر راه و شهرسازی ایران: ۱۹ میلیون نفر حاشیه‌نشین و بدمسکن داریم

وزیر راه و شهرسازی ایران: ۱۹ میلیون نفر حاشیه‌نشین و بدمسکن داریم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان، از حاشیه‌نشینی به عنوان یک مساله ملی نام برد و گفت حاشیه‌نشینی فقط به سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.

آقای آخوندی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد جمعیت شهری سیستان و بلوچستان در مناطق حاشیه ای در وضعیت نابسامانی زندگی می کنند، آماری از جمعیت شهری و معضل حاشیه‌نشینی در کل ایران ارائه کرد و گفت: «اکنون جمعیت شهری ایران حدود ۵۹ میلیون نفر است که ۱۹ میلیون نفر آنان یعنی معادل ۳۵ درصد، حاشیه‌نشین و بدمسکن ساکن در بافت‌های فرسوده هستند.»

وزیر راه و شهرسازی به روند نزولی رشد جمعیت روستاها به عنوان یکی از دلایل رشد حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت آمار سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۰ نشان می دهد که جمعیت روستاهای کشور ۲ درصد کاهش پیدا کرده و به جمعیت شهرها ۲ درصد افزوده شده است.

وی همچنین از نبود برنامه‌ریزی شهری مناسب انتقاد کرد و گفت در برنامه‌ریزی شهری، حرف‌های حاشیه‌ای فقط منابع را ازمیان می برد و اصلی‌ترین بخش کار که هویت‌بخشی به ساکنان مناطق حاشیه ای شهرهاست توجه نمی شود.

حاشیه نشینی و بدمسکنی در استان خراسان رضوی و بویژه در شهر مشهد نیز یکی از نمونه های بزرگ این ناهنجاری شهری است. حدود یک سوم از جمعیت مشهد زندگی حاشیه‌نشینی دارند که بزرگترین گستره حاشیه نشینی در کشور است. اما حاشیه نشینی مختص شهرهای بزرگ نیست و برای نمونه در استان خراسان شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور نیز جمعیت بزرگ حاشیه نشین دارند.

هفته گذشته علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از گسترش حاشیه نشینی در مشهد اظهار نگرانی کرد و گفت: «یکی از چالش هایی که مدت‌هاست گریبانگیر این کلانشهر مذهبی شده، حاشیه نشینی است که برای اشراف و اطلاع کامل از مشکلات موجود در این پهنه‌ها، بازدید میدانی صورت خواهد گرفت.»

وزیر راه و شهرسازی در توضیح هویت بخشی به ساکنان مناطق حاشیه‌ای به عنوان راه حل این معضل، تاکید کرد که با بازآفرینی شهری از جمله تامین فضاهای آموزشی و خانه های سلامت، می‌تواند شرایطی فراهم شود که مناطق حاشیه‌ای به متن شهرها بپیوندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام مناطق و واحدهای مسکونی در تهران بیشترین مشتری را دارند؟

معمای استعفای سوم وزیر راه ایران؛ آخوندی، روحانی را به نقض قانون متهم کرد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند