آغاز اجرای فرمان محدودیت سفر به آمریکا

آغاز اجرای فرمان محدودیت سفر به آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

صدور فرمان جدید دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان شش کشور به خاک آمریکا، اگرچه در مقایسه با فرمان اول که در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ صادر شد، از انعطاف بیشتری برخوردار است اما همچنان واکنش هایی را در داخل و خارج از این کشور به همراه داشته است.

فرمان ممنوعیت جدید شامل شهروندان عراق نمی شود اما اتباع شش کشور و تمام مهاجران را در بر می گیرد. طبق این فرمان، افراد فاقد روابط نزدیک خانوادگی یا روابط کاری، تجاری و آموزشی در آمریکا از دریافت ویزا و ورود به این کشور محروم هستند.

اگرچه دیوان عالی دادگستری ایالات متحده آمریکا این حکم را تایید کرده است اما قضات یک استثناء بزرگ برای کسانی قائل شده اند که «ادعای واقعی دربارۀ رابطه معتبر با کسی در ایالات متحده امریکا» دارند.

دولت ترامپ همچنین در آخرین اصلاحات اعمال شده در این قانون، با گسترده کردن تعریف خانواده، «نامزد» را نیز به عنوان یکی از «خویشاوندان نزدیک خانواده» به رسمیت شناخت؛ با این وجود پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، برادرزاده و خواهرزاده در زمرۀ خویشاوندان نزدیک تعریف نشدند.

دیگر افرادی که از این ممنوعیت معاف هستند، دارندگان کارت سبز و آن دسته از شهروندانی هستند که پیش تر روادید دریافت کرده اند یا بصورت قانونی وارد مرزهای این کشور شده باشند.

یا این وجود، صدور این فرمان جدید نیز واکنش هایی را در بر داشت.

لحظاتی قبل از آغاز اجرای آن، ایالت هاوایی از یک قاضی فدرال درخواست کرد تا تفسیر روشنی از این فرمان ارائه دهد. به گفته دادستان کل هاوایی عنوان «خویشاوند نزدیک» بسیار محدود است و ممکن است به گونه ای «نادرست» مانع از سفر افراد به آمریکا شود.

دیوید میلیبند، رئیس کمیته نجات بین المللی نیز با غیرانسانی و گیج کننده خواندن وضعیت کنونی اعلام کرد: «این تصمیمِ دادگاه به افراد آسیب پذیر و مردم بیگناهی که در انتظار ورود به ایالات متحده آمریکا هستند صدمه می زند؛ از جمله افراد دارای شرایط فوری پزشکی».

دونالد ترامپ با اشاره به حملات تروریستی در پاریس، لندن، بروکسل و برلین اصرار داشت که این فرمان برای امنیت ملی آمریکا ضروری است اما منتقدان او اساس این فرمان را سیاست اسلام هراسی می دانند و معتقدند این فرمان نمی تواند مانع از وقوع جنایات توسط آن دسته از مهاجمانی شود که در آمریکا متولد شده اند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به فرمان جدید در توییتر نوشت: «ایالات متحده آمریکا در یک نمایش شرم آور از خصومت کور نسبت به تمام ایرانیان، اکنون مادر بزرگهای ایرانی را از دیدار با نوه هایشان محروم می کند.»

وکلا و فعالان حقوق مهاجران اعلام کردند که همچنان در فرودگاههای بزرگ آمریکا حضور خواهند داشت تا به افرادی که وارد خاک این کشور می شوند کمک کنند و اطمینان یابند که افراد دارای ویزای معتبر با مشکلی مواجه نخواهند شد.

U.S. now bans Iranian grandmothers from seeing their grandchildren, in a truly shameful exhibition of blind hostility to all Iranians.

— Javad Zarif (@JZarif) June 29, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند