وزیر خارجه قطر: تا تحریم هست مذاکره نمی کنیم

وزیر خارجه قطر: تا تحریم هست مذاکره نمی کنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قطر خواهان لغو تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از آغاز گفتگوها جهت حل بحران دیپلماتیک در منطقه است.

این کشور همچنین اعلام کرده است در صورت تداوم تحریم ها بر روی کمک کشورهایی چون ایران و ترکیه حساب باز خواهد کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر ضمن رد هرگونه مذاکره در خصوص موضوعات داخلی این کشور از جمله مسائل مربوط به شبکه ماهواره ای الجزیره اعلام کرد: «تا زمانی که قطر تحت تحریم است، مذاکره ای در کار نخواهد بود. آنها باید پیش از شروع هر نوع گفتگو تحریم ها را بردارند.»

وزیر امور خارجه قطر که در دوحه با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد کشورش هنوز درخواستی از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین (سه کشوری که از دو هفته پیش روابط خود را با قطر قطع کرده اند) برای شرکت در گفتگو دریافت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی امیر نشین قطر همچنین تاکید کرد رهبر کویت تنها میانجی این بحران بوده و کشورش همچنان در انتظار درخواست دیگر کشورهای منطقه برای پیشبرد تلاش ها جهت گشایش بحران است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ادامه هر آنچه به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مربوط می شود را قابل مذاکره دانست و خاطرنشان کرد: « هیچ کس حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد. شبکه الجزیره و نیز سیاست خارجی ما در خصوص مسائل منطقه یک مسئله داخلی محسوب می شود. ما در باره موضوعات داخلی مذاکره نخواهیم کرد».

وزیر خارجه قطر همچنین ضمن اشاره به این نکته که کشورش برای خروج از بحران طرحی را با حمایت برخی کشورها نظیر ترکیه، کویت و عمان دنبال می کند یادآور شد: «ایران تسهیلات پروازی برای خطوط هوایی ما فراهم کرده و ما برای تامین مایحتاج خود با کلیه کشورها همکاری می کنیم».

بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس تردد شهروندان و نیز واردات محصولات غذایی به این کشور را با مشکل مواجه کرده است. با اینحال این بحران تاثیر چندانی بر صادرات انرژی توسط بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی در جهان نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

نتانیاهو: توافق احتمالی آتش‌بس فقط حمله نظامی به رفح را به تعویق می‌اندازد

فاطمه هاشمی رفسنجانی به نقل از پدرش از «سنگ‌‌اندازی‌های» رهبر ایران در مذاکرات برجام خبر داد