تشییع جنازه رهبر حزب مجاهدین در کشمیر باوجود حکومت نظامی

تشییع جنازه رهبر حزب مجاهدین در کشمیر باوجود حکومت نظامی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با وجود برقراری حکومت نظامی در بیش‌تر مناطق کشمیر تحت کنترل هند، روز یکشنبه هزاران تن به تشییع جسد سبزار احمد بهات، فرمانده شورشی پرداختند.

وی از فرماندهان ارشد گروه حزب مجاهدین به شمار می‌رفت که روز شنبه در درگیری مسلحانه با نظامیان دولت در شهر ترال به ضرب گلوله از پا درآمد.

روز گذشته در اکثر کشورهای مسلمان جهان روز نخست ماه رمضان بود. همزمان با تظاهرات و درگیری‌هایی که در جنوب کشمیر به کشته شدن یک غیرنظامی و بر جاماندن ده‌ها مجروج انجامید، منع رفت و آمد در این شهر اعلام شد.

در سنجار نیز درهای مسجد اصلی شهر برای اقامه نمارجماعت در نخستین روز رمضان بسته ماند. از روز شنبه اینترنت تلفن‌های همراه و خدمات تلفنی قطع شده است. این اقدام پس از آن است که ۲۲ شبکه اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توئیتر به مدت یک‌ماه فیلتر بوده است.

در سال‌های اخیر رهبران شورشیان کشمیر از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ مبارزه علیه دولت هند استفاده می‌کنند.

گرایش‌های ضد دولت هند در کشمیر افزایش یافته و معترضان خواستار استقلال از هند یا پذیرش حاکمیت پاکستان هستند. برآورد می‌شود که حزب مجاهدین حدود ۲۰۰ نیرو داشته باشد که نیمی از آنان مردان جوان روستانشین هستند.

سال گذشته در پی کشته شدن برهان مظفر وانی، رهبر حزب مجاهدین درگیری‌ میان غیرنظامیان و نیروهای دولتی بالاگرفت و حدود یک‌ماه به طول انجامید. در نتیجه این درگیری‌ها ۱۰۰ تن کشته شدند.

از سال ۱۹۴۷ میلادی مناطق وسیعی از کشمیر توسط دولت هند اداره می‌شود. اختلاف بر سر این موضوع به مهمترین عامل اختلاف میان هند و پاکستان طی هفت دهه گذشته بدل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشمیر تحت کنترل هند؛ دست‌کم ۳ کشته در درگیری مخالفان با نیروهای پلیس

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است