جهانگیری از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد

جهانگیری از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اسحاق جهانگیری از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد. وی از هوادارانش خواست روز جمعه به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران رای دهند. آقای جهانگیری که در سالن شهید دستغیب شیراز سخنرانی می کرد گفت:‌ « من به اصرار شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و به توصیه برادر بزرگوار سید محمد خاتمی و تاکید رییس جمهور، آقای روحانی برای کمک به اصلاحات در عرصه حضور پیدا کردم تا بگویم در سال ۹۲ چه تحویل گرفتیم و قرار است چه بکنیم، ابتدا هم اعلام کردم من و روحانی مکمل همدیگریم.» وی افزود:‌ «من آمدم تا صدای اصلاحات باشم. آمدم تا بگویم همه باید به روحانی رای بدهیم.»

معاون اول رییس جمهوری ایران همچنین با انتشار بیانیه اعلام کرد:‌ «در امتداد راهی که تا به امروز برای اصلاح رویکردها و سیاست های نادرست و بازگشت نظام اجرایی به عقلانیت و اعتدال پیموده اسم، ضروری است گامی بلندتر برای حل تنگناها و جامعه مشکلات مردم برداریم.» محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای جهانگیری نیز گفت که انصراف وی « هم وفای به عهد سیاسی و هم به حکم عقل سیاسی بود.»

پیش تر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در آقای جهانگیری خواسته بود به نفع حسن روحانی «کاندیدای مورد اجماع اصلاح طلبان» از ادامه رقابت ها انصراف دهد. به نظر می رسد حضور آقای جهانگیری در رقابت های انتخاباتی به منظور کمک به آقای روحانی در مناظره ها بود. در همین رابطه محمد جواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی به عصر ایران گفت: «آقای جهانگیری نقش ضربه گیر را برای آقای روحانی ایفا کرد تا در اثر حمله های رقیب موقعیت آقای روحانی دچار مشکل و چالش نشود. با این روند تا حدودی می توان گفت که فضای مناظرات انتخاباتی به نفع آقای روحانی تثبیت شد.»

روز دوشنبه نیز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به نفع ابراهیم رییسی از رقابت ها کنار رفت. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، گروه هوادار آقای رییسی با انتشار بیانیه‌ای از شهردار تهران برای انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کرد.

با این وجود به نظر نمی رسد تمام آرای آقای قالیباف به نفع ابراهیم رییسی به صندوق ها ریخته شود. در همین زمینه غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران می گوید: «رئیسی و قالیباف هر دو از یک اردوگاه هستند و هر دو به یک شکل صحبت می کنند اما هواداران و افرادی که در ستاد قالیباف بودند و با او همراهی می کردند، دلایلی برای عدم انتخاب رئیسی داشتند، بنابراین بعید می‌دانم کل رای قالیباف به رئیسی منتقل شود.» وی درباره توافق شهردار تهران با آقای رئیسی برای همکاری در آینده افزود: «کارنامه قالیباف با شعارهای رئیسی تطبیق ندارد که بخواهد از او در کابینه احتمالی اش استفاده کند ولی عالم سیاست عالم احتمالات است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد