سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی و دوقطبی شدن فضای انتخاباتی

سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی و دوقطبی شدن فضای انتخاباتی
Copyright 
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن سرپوشیده ورزشگاه آزادی و در جمع هواداران خود سخن گفت. این کارزار انتخاباتی چه از نظر شعارهای مطرح شده و چه ترکیب حاضران که اکثر آنان را جوانان تشکیل می دادند، ویژگی برجسته ای داشت.

آقای روحانی در این گردهمآیی روال متفاوتی از سه مناظره انتخاباتی گذشته را در پیش گرفت. او در سخنان و شعارهای خود به جای طرح آمارها و ارقام اقتصادی و اشاره به جزئیات کارنامه چهارساله دولت، به حساس ترین مسائل سیاسی و اجتماعی که جوانان، زنان و طبقه متوسط جامعه نسبت به آنها حساسیت ویژه دارند، یعنی حقوق شهروندی برابر و فضای باز، پرداخت.

آقای روحانی انتخابات جمعه آینده را یک انتخاب تاریخی و مخالفان خود را مخالفان برجام و «کاسبان تحریم» نامید و از «انحصار طلبی سیاسی و اقتصادی، باندهای قدرت غیر پاسخگو، ویژه خواری و تنش آفرینی سیاسی و فاصله های قومی و مذهبی» انتقاد کرد. او گفت: «این دولت انتقاد را راه نجات کشور و حل مشکلات کشور می‌داند. چرا با شبکه اجتماعی و آزادی اینترنتی و پهن‌باند مبارزه می‌کنید. برای اینکه نتوانیم املاک نجومی را بر ملا کنیم برای اینکه شما می‌دانید با فساد مقابله می‌کنیم. ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده موثر باشیم، ما می‌خواهیم فضای افکار عمومی ما باز باشد، ما می‌خواهیم جوانان ما با صدای بلند سخن بگویند، دورانی که فقط یک صدا و سیما بخواهد بر افکار مردم حاکم باشد تمام شده است.»

این سخنان همراه با انتقاد از ممنوع التصویری محمد خاتمی و شعار «به سید محمد خاتمی بگوییم سلام»، با فریاد شوق و پاسخ تایید آمیز جمعیتی که سالن دوازده هزار نفره ورزشگاه آزادی را پر کرده بودند همراه بود. او در توضیح این مساله گفت: «یک نامه به قوه قضاییه نوشتم و گفتم به چه دلیل و با چه قانونی سید محمد خاتمی ممنوع التصویر است. البته تا امروز جواب نامه مرا ندادند.»

می توان گفت که سومین مناظره انتخاباتی حسن روحانی و کارزار انتخاباتی روز شنبه او، که در شبکه های اجتماعی نیز بازتابی گسترده یافت، رقابت های انتخاباتی را به سطح بالاتری کشاند و فضای انتخاباتی کشور را در عمل دوقطبی کرد. یعنی فضایی که رهبر جمهوری اسلامی ایران قبلا نامزدها را از این کار منع کرده بود و از محمود احمدی نژاد نیز خواسته بود که برای پرهیز از دو قطبی شدن در رقابت های انتخاباتی شرکت نکند.

نکته مهم دیگر در سخنرانی حسن روحانی، دفاع او از «سند آموزشی بیست سی یونسکو» بود که رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته به شدت از اجرای آن انتقاد کرده بود. آقای روحانی گفت: «من باید راجع به بیانیه بیست سی که این روزها برخی به ناروا از آن استفاده می‌کنند، بگویم تعهد می‌دهم به ملت ایران و رهبر بزرگ ایران که در این سند تصریح کردیم که در چارچوب قوانین ایران به آن پایبند باشد.»

به نظر می رسد حسن روحانی به طور جدی خود را رودرروی برخی نهادهای اصلی قدرت که خواهان یکدوره ای شدن وی هستند می بیند و به همین خاطر پیروزی خود در روز جمعه آینده و پرهیز از دو مرحله ای شدن انتخابات را در گروی دو قطبی شدن فضای انتخاباتی ارزیابی می کند. اما آیا رقبای او نیز از امکانات و طرح هایی برای کنترل فضای انتخاباتی به سود خود برخوردارند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد