سازمان ملل متحد: خشکسالی آفریقا وخیم ترین بحران انسانی در هفتاد سال گذشته

سازمان ملل متحد: خشکسالی آفریقا وخیم ترین بحران انسانی در هفتاد سال گذشته
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت خشکسالی در بخشهایی از آفریقا گفته این وخیم ترین بحران انسانی در هفتاد سال گذشته است.

آگهی

سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت خشکسالی در بخشهایی از آفریقا گفته این وخیم ترین بحران انسانی در هفتاد سال گذشته است. بنا به گزارش این سازمان، زندگی بیش از ۲۰ میلیون نفر در کشورهای شاخ آفریقا، نیجریه، یمن و سودان جنوبی بشدت مورد تهدید خشکسالی قرار گرفته است. در حالیکه بیش از شش میلیون نفر در سومالی به کمکهای انساندوستانه نیاز دارند از نوامبر سال گذشته حدود ۶۸۰ هزار نفر از کشور فرار کرده اند. سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که امسال در سومالی نزدیک به یک و نیم میلیون کودک از سوتغذیه رنج خواهند برد.

این چهارمین فصل باران بدون بارندگی در سومالی لند، بخش خودمختار سومالی است. اولین خشکسالی سه سال پیش شروع شد و حال بیش از هشتاد درصد احشام دامداران روستای «شیخ آواره» تلف شده اند. کورون عثمان، زنی از اهالی روستا می گوید: «من اینجا بدنیا آمده ام و در عمرم چنین خشکسالی ندیده ام. دویست بز داشتم همه تلف شدند و فقط بیست تا برایم باقی مانده است.»

Aid Zone Somalilandاو یکی از افراد تحت پوشش در منطقه مورد حمایت سازمان «کانسرن» (Concern) است. این سازمان مردم نهاد به مردم کمک مالی می کند تا مایحتاج خود را از فروشگاه های محلی تامین کنند. این پروژه با بودجه دفتر کمکهای انساندوستانه اتحادیه اروپا تاسیس شده و ۱۷۲ خانوار در روستاهای این منطقه کوهستانی را تحت پوشش دارد.

—>

#AidZone went to remote areas of #somaliland to see what's being done to help prevent famine after 3 years of drought eu_echo</a> <a href="https://twitter.com/Concern">Concernpic.twitter.com/BIPyY1A3UQ

— Monica Pinna (@_MonicaPinna) 26 aprile 2017

کورون می گوید: «به من ۱۱۲ دلار دادند که بخش از نیازهایم را تامین می کند، آرد، روغن، شکر و چای خریدم.» کمکهای مالی نه بصورت نقدی بلکه بوسیله تلفن همراه انتقال داده می شود. سازمان مردم نهاد به افراد واجد شرایط دریافت کمک مالی، یک سیم کارت تلفن می دهد که پیشتر بصورت اعتباری شارژ شده و در فروشگاه ها قابل ارائه است.

در مجموع ۹۲ هزار خانواده در سومالی و ۲۲ هزار خانوار در سومالی لند تحت پوشش سازمان مردم نهاد «کانسرن» قرار دارند. مرسی گیتائو، یکی از کارمندان این ان جی او با اشاره به مشکلات کار می گوید: «تعداد خانوادهای تحت پوشش به نسبت کل کسانی که از خشکسالی آسیب دیده اند خیلی کم است. به آنها سه حواله کمک مالی از راه موبایل می دهیم که آخرین آن ماه ژوئن است. ولی می دانیم که با ادامه خشکسالی هنوز نیازمند کمک هستند.»

این برنامه بخشی از پروژه بزرگتری به نام «برنامه راهبردی جامع» برای پیشگیری از خشکسالی است. با کمک سازمانهای بین المللی، سال گذشته سومالی برنامه ای به نام هشدار خشکسالی را شروع کرد. شش سال پیش یک خشکسالی دیگر در سومالی جان بیش از ۲۵۰ هزار را گرفت. آیا کمکهای انساندوستانه تغییری کرده است؟ هدر بلکول، کارمند برنامه امداد اتحادیه اروپا می گوید: «کمکهای انساندوستانه بهتر و سریعتر می شوند. پیش از وقوع خشکسالی در باره میزان ذخیره مواد غذایی و کمبود آن، سوتغذیه و همچنین بهای مواد غذایی در بازار اطلاعاتی داریم. اینها شاخصهای نشاندهنده شروع خشکسالی است و کمک می کند تا واکنشهای مناسبتر و سریعتری داشته باشیم.»

کمبود باران علت اصلی کم آبی و شروع این بحران است. در مناطقی مردم مجبورند آب را به بهای گران بخرند. در همین حال در روستای بالدهیره (Baldheere)، واقع در جنوب، ساخت مخزن ذخیره آب زندگی ساکنان آنرا تغییر داده است.

—>

#Alhamdulilaah tough #Raining begin #Somaliland, still NGO's warn Famine, if not responded needed relief Cheer euronews</a> <a href="https://twitter.com/_MonicaPinna">_MonicaPinnapic.twitter.com/4iYjiGonn6

— Mohamoud Walaaleye (@Ladhka) 1 maggio 2017

در خشکسالی های شدید زندگی مردم به امکان دخیره کردن و همچنین توزیع آب وابسته است. اما در این روستا قطره ای باران هدر نمی رود. چند ماه پیش مخزن آب این روستا به بهرداری رسید. سازمان مردم نهاد «کانسرن» در ۲۵ سال گذشته، حدود ۵۰ مخزن در سومالی و ۲۰ مخزن در سومالی لند ساخته است. در این روستا به هر خانواده روزانه ۴۰ لیتر آب می رسد. ظرفیت مخزن ۲۷۰ هزار لیتر آب است و نیاز ۳۰۰ خانواده در مدت ۲۰ روز را تامین می کند. حساب سرانه آن روزانه نفری ۷.۵ لیتر می شود.

پیش از ساختن مخزن، بدست آوردن آب مانند یک جستجوی اکتشافی سخت در صحرا بود. یک ساکن روستا می گوید: «گاهی تا روستای عبوره در اتیوپی، در شش کیلومتری اینجا می رفتیم و اگر بخاطر درگیری بین دو کشور، مرز را می بستند حتی تا ۱۵ کیومتری هم می رفتیم. من صبح زود راه می افتادم و غروب ساعت هفت بر می گشتم.»

برای تعمیم پوشش به پنج و نیم میلیون نفر در تمام سومالی، امسال سازمانهای مردم نهاد به بودجه بیشتری نیاز دارند. و مردم هم چشم آسمان دارند و منتظر سر گرفتن باران در این فصل بارندگی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران کمبود آب در کشورهای مختلف؛ نیمی از مردم جهان آب ندارند

ارتباط اعتراضات و خشک‌سالی در ایران و ترامپ در چیست؟

سازمان ملل نسبت به مرگ گسترده در اثر قحطی هشدار داد