بازگشت اردوغان به حزب عدالت و توسعه پس از همه پرسی

بازگشت اردوغان به حزب عدالت و توسعه پس از همه پرسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه و از بنیانگذار حزب «حزب عدالت و توسعه» پس از حدود سه سال به این حزب بازگشت.

آقای اردوغان مطابق با قوانین سابق این کشور نمی توانست هم رئیس جمهور و هم عضو حزبی باشد و در مقام رئیس جمهوری می باید مستقل می بود.

آنچه عضویت و بازگشت دوباره وی به حزب عدالت و توسعه را ممکن ساخت، همه‌پرسی اخیر در ترکیه است که تغییر نظام پارلمانی این کشور را از پارلمانی به ریاستی ممکن ساخت.

منتقدان می گویند تغییر قانون اساسی قدرت را در دستان رئیس جمهوری متمرکز می سازد و به استبداد می انجامد. دولت اما می گوید که تغییر و اصلاح قانون اساسی به کارآیی دولت و شکوفایی اقتصادی ترکیه می انجامد.

رجب طیب اردوغان در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت که «۲۷ آگوست سال ۲۰۱۴ با رای مردم به سمت رئیس جمهوری برگزیده شدم و امروز پس از ۹۷۹ روز به حزبم، به خانه‌ام باز می‌گردم.»

وی در این روز خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که منتقد برخورد دولت آقای وی و بازداشت ها و تصفیه ها در ترکیه هستند گفت که فصل جدیدی را در عضویت ترکیه در این اتحادیه باز کند وگرنه «خدانگهدارتان».

آقای اردوغان همچنین اروپا و غرب را به حمایت از حزب کارگران کردستان، پ ک ک، متهم و از عدم اجازه ورود به برخی از مقامات این کشور به سخنرانی های تبلیغاتی در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی وی در پاسخ به انتقاد کشورهای اروپایی گفت: «شما اول به وضعیت اضطراری در فرانسه پایان دهید بعد در مورد ما اظهارنظر کنید. ۲۴۹ شهید و نزدیک ۱۵۰۰ مجروح در کودتای نافرجام ۱۵ جولای داشتیم، بعد به ما می‌گویند وضعیت فوق العاده را بردارید.»

آقای اردوغان همچنین درباره بحران و جنگ در عراق و سوریه گفت که در سفر قریب الوقوع خود به مسکو با ولادیمیر پوتین در همین خصوص به گفتگو خواهد نشست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد