ورود ابراهیم رئیسی به انتخابات؛ اختلاف میان اصولگرایان

ورود ابراهیم رئیسی به انتخابات؛ اختلاف میان اصولگرایان
نگارش از محمد جواد شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ابراهیم رئیسی در حالی با صدور بیانیه‌ای رسما از نامزدی مستقل از نیروهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است که عزت الله ضرغامی نامزد حذف شده از لیست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) خواستار حذف رئیسی از لیست نامزدهای این تشکل شده است.

همه علیه هم در #جمنا
ادبیات ضرغامی و ناراحتیش از جدایی طلبی رییسی از جمنا
میرسلیم و سعید جلیلی هم که اعلام استقلال کردند pic.twitter.com/7WIYGcBfNx

— saba azarpeik (@sabaazarpeik) April 10, 2017

ضرغامی در کانال تلگرامش با اشاره به اینکه متن بیانیه آقای رئیسی بر «فارغ بودن از گروهبندی‌های سیاسی رایج» تاکید دارد و «در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) صراحت دارد» خواستار آن شده است که بر اساس آیین نامه‌های صریح این جبهه به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی (فتاح) آقایان حاجی بابایی و نیکزاد جایگزین شوند. با این حال جمنا در واکنش به نامه ضرغامی اعلام کرده است که تعبری «فارغ از گره بندی‌های سیاسی» در بیانیه رئیسی «عینا برگرفته از اساسنامه» جمنا است و «اطلاعیه جناب آقای رییسی با اطلاع و مشورت هیئت رییسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بوده و ایشان به وحدت نیروهای انقلابی متعهد و پای‌بند است.» با این حال علیرضا مرندی از اعضای موسس جمنا روز پیش از انتشار بیانیه تشکل جمنا گفته است: «شاید رئیسی کاندیدای نهایی جمنا نباشد.»

نمونه برگه #انتخابات_جمنا که نام #میرسلیم و سعید #جلیلی در لحظه آخر حذف شد pic.twitter.com/iQ4C21p8ML

— yaghma fashkhami (@fashkhamiyaghma) April 6, 2017

در رای گیری جمنا ابراهیم رئیسی بیشترین آراء را کسب کرد و علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمد باقر قالیباف و حمید رضا حاجی بابایی به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم ایستادند. ضرغامی، رستم قاسمی و محسن رضایی که در لیست ده نفره جمنا بودند نتوانستند رای کافی برای حضور در جمع ۵ نفر اول را بدست آورند. ابراهیم رئیسی که در مجمع جمنا حضور پیدا نکرده است در بیانیه‌اش تاکید کرده که حضورش در مبارزات انتخاباتی «فارغ از گروه بندی‌های سیاسی رایج و صرفاً با تاکید بر رعایت قانون ، اخلاق، انصاف ، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوء استفاده از مقدسات و بیت المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود.»

باید قفل رکود و بیکاری و انسداد در کسب و کار را باز کرد.
بیانیه حجت الاسلام سيد ابراهيم #رئیسی براى ورود به #انتخابات رياست جمهورى pic.twitter.com/3qekZMKZWF

— سید ابراهیم رئیسی (@raisi_org) April 9, 2017

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دوران احمدی نژاد و سخنگوی جمنا در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است:«ایشان مسائل مربوط به جمنا را پذیرفته است نه اینکه بگویم سازوکار را امضا کرده است، اما آقای رئیسی به جمعی که به وی رأی داده‌اند ابراز ارادت کرده است.» با اینکه رئیسی ساز و کار جمنا را رسما امضا نکرده و در مجمع این گروه حاضر نشده است با این حال به نظر می رسد جمنا اصرار دارد که رئیسی با اصول این تشکل زاویه ندارد. از سوی دیگر سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده پیشین پرونده هسته‌ای ایران نیز ساز و کار جمنا را نپذیرفته و به احتمال زیاد بعنوان کاندیدای جببه پایداری در انتخابات حاضر خواهد شد.

جبهه پایداری بر اساس اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که برنامه‌ای برای پیوستن به جمنا ندارد و تصمیم این جببه برای انتخابات ریاست جمهوری به زودی اعلام خواهد شد. با این حال سلسله تحلیل هایی که سایت رجانیوز در حمایت از جلیلی بعنوان کاندیدای «اصلح» در روزهای گذشته منتشر کرده گویایی آنست که به احتمال زیاد این گروه رسما جلیلی را بعنوان نامزد خود معرفی خواهند کرد. جلیلی اخیر گفته است: «وقتی با تولید هر یک میلیون تن مواد پلیمری ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می کند، پس چرا در این حوزه مهم تعلل می شود؟ وقتی با همین زیرساختهای موجود می توانیم ۱۰۰ دلار نفت را به ۱۲۰۰ دلار ارزش افزوده مبدل کنیم، جای تعجب است که چرا همچنان به دنبال خام فروشی نفت و گاز هستیم.»

اگر تغییر مهمی در اعلام نامزدی از سوی افراد دیگری در جناح اصولگرا رخ ندهد تا اینجا می توان گفت کاندیدای اصلی اصولگرایان ابراهیم رئیسی است و هنوز مشخص نیست که آیا سعید جلیلی با جدی تر شدن حضور رئیسی در صحنه انتخابات و احتمالا اعلام حمایت بزرگان اصولگرا از وی در صحنه انتخابات خواهد ماند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود