سوریه: چهار سال کاربست سلاحهای شیمیایی و مصونیت از مجازات

سوریه: چهار سال کاربست سلاحهای شیمیایی و مصونیت از مجازات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اکتبر ۲۰۱۳ بازرسان سازمان منع کاربرد سلاحهای شیمیایی (OPCW) پس از بازرسی، زرادخانه سلاحهای شیمیایی سوریه شامل گاز خردل و سارین را منهدم کردند.

آگهی

اکتبر ۲۰۱۳ بازرسان سازمان منع کاربرد سلاحهای شیمیایی (OPCW) پس از بازرسی، زرادخانه سلاحهای شیمیایی سوریه شامل گاز خردل و سارین را منهدم کردند. نظارت و اقدامات بازرسان آن در مبارزه با سلاحهای شیمیایی، موجب دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۳ برای این سازمان زیر مجموعه سازمان ملل متحد شد.

تابستان ۲۰۱۲ باراک اوباما، رییس جمهوری وقت آمریکا هشدار داد: «خط قرمز ما وضعیتی است که شاهد نقل و انتقال و یا کاربست سلاحهای شیمیایی باشیم. این معادله را تغییر می دهد و برای ما تعیین کننده است.»

درست یکسال بعد خط قرمز شکسته شد: فاجعه حملات شیمیایی غوطه در منطقه غوطه استان ریف دمشق روی داد. این حمله ها با گاز سارین به گزارش منابع مختلف بین ۳۲۰ تا ۱۷۰۰ قربانی بجا گذاشت. وخامت فاجعه بحدی بود که رژیم سوریه و مخالفان یکدیگر را به ارتکاب آن متهم کردند. بشار اسد، رییس جمهوری سوریه کمی پیشتر هشدار داده بود: «با هر حمله یا جنگ احمقانه وضع بدتر می شود. بدتر به معنی پیامدهای آن است. کسی نمی تواند پیامدهای اولین حمله را پیش بینی کند، و این شامل یک منطقه نمی شود. پیامدهای آن در منطقه وسیعتری از سوریه است. این منطقه بهم مرتبط است.»

تا امروز ۱۹۲ کشور کنوانسیون بین المللی منع جنگ افزارهای شیمیایی را امضا کرده اند، که در این میان اسراییل هنوز آنرا تصویب نکرده است و مصر، کره شمالی، سودان جنوبی به آن کنوانسیون نپیوسته اند.

در صورت تخلف در اجرای مفاد کنوانسیون، سازمان منع کاربرد سلاح های شیمیایی می تواند موارد نقض فاحش را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارجاع دهد. با این حال شورای امنیت در صورت وتوی یکی از اعضا، در عمل کاری از پیش نخواهد بود. روسیه، متحد رژیم بشار اسد همیشه از این برگ برنده استفاده کرده است. فوریه گذشته اقدام شورای امنیت برای تحریم رژیم سوریه بدلیل کاربست سلاحهای شیمیایی با وتوی چین و روسیه به بن بست رسید.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، رژیم سوریه نوامبر و دسامبر گذشته در فاصله بیست روز هشت بار حلب را با گاز کلرین بمباران کرده است. دولت سوریه همواره کاربست سلاحهای شیمیایی را انکار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری کنفرانس کمک به سوریه تحت تاثیر حمله «شیمیایی» به ادلب

افزایش قیمت بنزین خشم سوری‌ها را شعله‌ور کرد؛ معترضان خواستار برکناری بشار اسد شدند

رویترز: ایران در قالب محموله‌های امدادی به زلزله‌زدگان سوری، تسلیحات نظامی ارسال کرده است