سفیر آمریکا در سازمان ملل: مرگ ندا آقاسلطان و رویاهای مردم ایران نادیده گرفته شد

سفیر آمریکا در سازمان ملل: مرگ ندا آقاسلطان و رویاهای مردم ایران نادیده گرفته شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد با تاکید بر اهمیت موضوع حقوق بشر، نسبت به مواضع دولت پیشین این کشور در قبال اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران، انتقاد کرد.

خانم هیلی روز چهارشنبه در جلسه شورای روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اشاره به جنبش سبز ایران و انقلاب‌های سال ۲۰۱۱ در کشورهای عربی – که در آن زمان به بهار عرب مشهور شده بود گفت: «در تهران ندا را داشتیم. او در سال ۲۰۰۹ بیست و شش سال داشت و هنگامی که مشغول صحبت کردن با تلفنش بود، ماموران دولت ایران به وی شلیک کردند. ویدیویی از خون دادن تا مرگ وی در خیابان‌های تهران منتشر شد. بار دیگر مردم واکنش نشان دادند. مرگ ندا انقلاب سبز را قویتر کرد، اما نخبگان بین‌المللی اولویت‌های دیگری برای ایران داشتند. در پایان مرگ ندا و رویاهای مردم ایران نادیده گرفته شد و ناتمام ماند.»

اعتارض‌های خیابانی به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران، دست‌کم ۷۰ کشته برجای گذاشت. دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خود در قبال جان‌باختگان این حوادث را نمی‌پذیرد.

Nikki Haley on #Syria: “Iran won’t get out of there and we desperately need them to get out of there.”

— Lucy Westcott (@lvzwestcott) March 29, 2017

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در این سخنرانی همچنین به مرگ محمد بوعزیزی، میوه فروش دوره گرد تونسی که خود را در دسامبر ۲۰۱۰ و در اعتراض به توقیف اموالش به آتش کشید اشاره کرد. مرگ این شهروند تونسی، نقطه آغاز انقلاب علیه حکومت زین العابدین بن‌علی به شمار می‌رود. خانم هیلی با اشاره به نام وی افزود:‌ «شمار زیادی از مردم سرکوب می‌شوند. شمار زیادی با بی‌عدالتی، کشتار جمعی، گرسنگی و فساد مواجهند. آن‌ها خود را ناتوان می‌بینند. بسیاری فقط برای شنیده شدن صدایشان تلاش می‌کنند.»

خانم هیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور نظامی ایران در سوریه و حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد گفت: «قصد بازگشت به این موضوع که آیا اسد باید بخشی از مذاکره باشد یا خیر را ندارم. اما به شما می گویم که او مانعی بزرگ در تلاش ما برای پیشرفت است. ایران هم مانعی بزرگ محسوب می شود.» و همچنین در پاسخ به سئوال یکی از سناتورها درباره شرایط سوریه گفت: «ایران نمی‌خواهد از سوریه بیرون برود و ما ناامیدانه می‌خواهیم که آن‌ها از آنجا بیرون بروند.»

درحالی که سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی و مراسم تحلیف از سوی بسیاری تحلیلگران ناظر بر انزواجویی واشنگتن در دوران پیش رو تعبیر می‌شد، سخنان خانم هیلی و بسیاری از مواضع کنگره ایالات متحده [با اکثریت جمهوریخواهان] در ماه‌های گذشته می‌تواند نشانگر تمایل سیاستمداران این کشور بر ادامه حضور فعال در عرصه بین‌المللی تلقی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکی هیلی: وقت برخورد شورای امنیت با ایران فرا رسیده است

سفیر آمریکا در سازمان ملل: دولت ایران در برابر آزمون مردم قرار دارد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند