راست میانه به رهبری بویکو بوریسوف در انتخابات بلغارستان پیروز شد

راست میانه به رهبری بویکو بوریسوف در انتخابات بلغارستان پیروز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات سراسری در بلغارستان برگزار شد و طبق نتایج اولیه، بویکو بوریسوف، نخست وزیر سابق این کشور در راس محافظه کاران توانسته است نتیجۀ این انتخابات را از آن خود…

آگهی

انتخابات سراسری در بلغارستان برگزار شد و طبق نتایج اولیه، بویکو بوریسوف، نخست وزیر سابق این کشور در راس محافظه کاران توانسته است نتیجۀ این انتخابات را از آن خود کند. علیرغم پیشی گرفتن از دیگر احزاب، محافظه کاران نتوانسته اند به اکثریت مطلق پارلمان دست یابند و می بایست از میان دیگر احزاب، متحدانی را برای تشکیل دولت ائتلافی بیابند.

حزب راست میانه روی شهروندان برای توسعۀ اروپایی بلغارستان موسوم به «گرب» به رهبری نخست وزیر سابق بلغارستان توانسته به ۳۳ درصد آرا دست یابد و ۹۵ کرسی از پارلمان را از آن خود کرده است.

بویکو بوریسوف در جمع خبرنگاران در بارۀ این نتایج با اشاره به رهبری دوره ای اتحادیه اروپا گفت: « ما این شانس را یافته ایم که از ژآنویۀ آینده رهبری دوره ای اتحادیۀ اروپا را در اختیار بگیریم. برای این منظور باید یک دولت باثبات طی ماههای پیش رو تشکیل بدهیم. البته اپوزیسیون هم باید یک اپوزیسیون باثبات و با مسئولیت باشد. وضعیت پیچیده است اما ما برای یکی کردن کشور باید تلاش کنیم.»

بویکو بوریسوف در دور دوم نخست وزیری در اواخر سال گذشته و به دلیل افزایش مخالفت ها در دولت ائتلافی قبلی مجبور به استعفا شد که همین امر انتخابات زودهنگام در این کشور را به دنبال داشت. وی اعلام کرده بلافاصله و از روز دوشنبه مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی را با توجه به تجربیات گذشته آغاز خواهد کرد.

خبرنگار یورونیوز از شهر صوفیا می گوید : « دعوت بوریسوف به اتحاد ملی دست پیش از آغاز گفت و گوها میان شرکای بالقوه پارلمان جدید برای تشکیل دولت آینده صورت می گیرد. امری که می تواند هفته ها و یا ماهها طول بکشد. ضمن آنکه بلغارستان برای انتخاب و معرفی کمیسر این کشور در اتحادیۀ اروپا مهلت زیادی ندارد.»

حزب سوسیالیست های بلغارستان ۲۸ درصد از آرا را از آن خود کرده و بعنوان حزب دوم وارد پارلمان شده است. این حزب اعلام کرده در دولت آینده با محافظه کاران ائتلاف نخواهد کرد.

کورنلیا نینووا، رهبر این حزب در نشستی با بیان این موضوع گفت : « در سیاست اصولی وجود دارد و ما طی کارزار انتخاباتی همواره اعلام کرده ایم که برنامه هایمان کاملا مخالف برنامه های حزب گرب است. ما به دنبال تغییر وضع موجود هستیم.»

نتایج قطعی این انتخابات روز دوشنبه اعلام می شود و عدم موفقیت بلوک اصلاحگران بلغارستان در کسب حد نصاب ورود به پارلمان که از متحدان بویکو بوریسوف بود، کار را برای نخست وزیر سابق این کشور در تشکیل دولت ائتلافی دشوار خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رییس جمهوری بلغارستان: تحریمها علیه روسیه به ضرر اتحادیه اروپا و روسیه است

سیاستمداران و شخصیت‌های خیالی بر دیوارهای روستای بلغار؛ بین پوتین و زلنسکی یک پاندا فاصله است

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟