تلاش وزرای دولت آمریکا در سفر به مکزیک برای توجیه اظهارات دونالد ترامپ

تلاش وزرای دولت آمریکا در سفر به مکزیک برای توجیه اظهارات دونالد ترامپ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایالات متحده و هیاتی از مقامات دولت دونالد ترامپ برای ترمیم روابط دوجانبه با مکزیک به این کشور سفر کردند.

آگهی

وزیر خارجه ایالات متحده و هیاتی از مقامات دولت دونالد ترامپ برای ترمیم روابط دوجانبه با مکزیک به این کشور سفر کردند. روابطی که از زمان به قدرت رسیدن آقای ترامپ، بدلیل شعارهای انتخاباتی و تصمیمات او درباره مکزیک تیره شد.

گرچه همزمان با این سفر، آقای ترامپ باز هم بر آتش تیرگی روابط هیزم انداخت. او روز پنجشنبه گفت: «می بینید که در مرزها چه می گذرد. برای اولین بار است که ما اعضای باندهای خلاف را بیرون می اندازیم و قاچاقچیان را بیرون می اندازیم و آدم بدها را از کشور بیرون می اندازیم. کاری که هیچکس قبلا نکرده بود. اینها بدترین ها هستند. این یک عملیات نظامی است.»

درپی این صحبت آقای ترامپ، وزیر امنیت داخلی آمریکا که در مکزیک بسر می برد، در یک کنفرانس خبری مجبور به ارائه توضیحات در اینباره شد.

جان کلی گفت: «بگذارید خیلی خیلی روشن به شما بگویم. هیچ استرداد دسته جمعی صورت نخواهد گرفت. دوباره می گویم و تکرار می کنم که هیچ و هیچ استفاده ای از نیروی نظامی در حوزه مهاجرت نخواهد شد.»

اقتصاد مکزیک بشدت وابسته به صادرات به همسایه شمالی خود آمریکاست. اما تیرگی روابط به نفع ایالات متحده نیز نیست زیرا این موضوع همکاریهای گسترده دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در سال ۲۰۱۴ از یازده میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا تنها ۵.۸ میلیون نفر آنها مکزیکی بودند. البته این عدد در سالهای اخیر کاهش داشته است.

مهاجران مکزیکی (چه دارای اقامت قانونی و چه بصورت غیرقانونی) در سال نزدیک به ۲۳ میلیارد یورو برای خانواده های خود در مکزیک می فرستند.

بنظر می رسد که مقامات مکزیک تصمیم دارند در مقابل تصمیمات دونالد ترامپ در حوزه مهاجران و افزایش مالیات بر کالاهای وارداتی از مکزیک بایستند.

لوئیس ویدگارای، وزیر امورخارجه مکزیک گفته است که در صورت لطمه زدن به واردات این کشور از سوی آمریکا، مکزیک به ایالات متحده “ از نقطه ای دردآور” ضربه خواهد زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال سرد مکزیکی ها از سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورشان

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟