ژان مارک ارو برای تضمین تعهد اروپا به توافق هسته‌ای به ایران سفر می‌کند

ژان مارک ارو برای تضمین تعهد اروپا به توافق هسته‌ای به ایران سفر می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه به منظور اطمینان دادن به ایران درباره اراده فرانسه برای اجرای توافق هسته‌ای به تهران سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سفر در حالی انجام می‌شود که جهان نگران چگونگی برخورد دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای سال گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ است. وزیر امور خارجه فرانسه در این سفر با حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره مسائل منطقه و همچنین برجام گفتگو خواهد کرد.

یک هیات اقتصادی متشکل از حدود ۵۰ تن از مدیران شرکت‌های فرانسوی آقای ارو را در این سفر همراهی می‌کند. قرار است تجار فرانسوی با نهاده‌های اقتصادی ایران نخستین کمیسیون مشترک خود را برگزار کنند.

در حالی که‌ دونالد ترامپ وعده‌های انتخاباتی جنجالی خود درباره مهاجرت را عملی کرده است، بسیاری از مقام‌های اروپایی نگرانند که وی، تهدیدات خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی را هم، اجرایی کند. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی خود، «برجام» را بدترین معامله ممکن خوانده و تهدید کرده بود که آن را «پاره خواهد کرد.» با این حال مشاوران و وزرای وی می‌گویند که دولت جمهوریخواه، این توافق بین‌المللی را «بازنگری» خواهد کرد. مقام‌های دولت ایران پیش از این بارها ابراز امیدواری کرده بودند که تهدیدهای آقای ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران صرفا، «انتخاباتی» بوده باشد.

یک دیپلمات فرانسوی که نخواست نامش فاش شود درباره واکنش احتمالی ترامپ به توافق هسته‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «منتظریم. بی صبرانه منتظریم، اما لزوما نگران نیستیم. توافق هسته‌ای کماکان برای ما معتبر است و ایران هم تاکنون کمابیش به تعهدات خود پایبند بوده است. بقیه طرف‌ها هم باید به تعهد خود احترام بگذارند.» این مقام وزارت خارجه فرانسه با اشاره به اهمیت سیاسی تجارت با ایران برای نیروهای «میانه روی» این کشور تاکید کرد: «تجارت با ایران مسلما برای شرکت‌های [ما] خوب است، اما این همه چیز نیست. این کار همچنین برای تقویت کسانی است که از اجرای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، یعنی «میانه‌رو‌ها» در ایران؛ کسانی که بیش از همه به دیدگاه‌های ما نزدیک هستند.»

قرار است ژان مارک ارو در جریان این سفر درباره شرایط بحرانی عراق، یمن، سوریه، عراق و لبنان هم با مقام‌های ایرانی صحبت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟