مایک پومپئو تایید شد، رکس تیلرسون باید منتظر رای اعتماد سنا بماند

مایک پومپئو تایید شد، رکس تیلرسون باید منتظر رای اعتماد سنا بماند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه نامزدی رکس تیلرسون را بعنوان وزیر خارجه از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تایید کرد.

آگهی

کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه نامزدی رکس تیلرسون را بعنوان وزیر خارجه از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تایید کرد. تایید نامزدی وی بعنوان وزیر خارجۀ جدید آمریکا با ۱۱ رای مثبت و ۱۰ رای منفی صورت گرفته است.

در کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا ۲۱ سناتور حضور دارند و رای مارک روبیو نقش حیاتی در موافقت با نامزدی رکس تیلرسون برای وزارت خارجۀ آمریکا بازی کرده است. وی در حالی با نامزدی رکس تیلرسون موافقت کرده است که پیش از این از روابط وی با دولت روسیه ابراز نگرانی کرده بود.

رکس تیلرسون که ۶۴ سال دارد و رئیس سابق شرکت نفتی اکسان است، برای به دست گرفتن سکان وزارت خارجۀ آمریکا باید از سنای این کشور رای اعتماد بگیرد. اکثریت سنای آمریکا با ۵۲ سناتور در اختیار جمهوریخواهان است و به نظر می رسد وی برای کسب رای اعتماد سنا با مانع بزرگی برخورد نکند.

برخی از جمهوریخواهان از جمله جان مک کین اعلام کرده اند علیرغم اختلافات خود با دونالد ترامپ و روابط رکس تیلرسون با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از نامزدی وی برای وزارت خارجۀ آمریکا دفاع خواهند کرد.

همزمان با این رای گیری، مایک پومپئو نیز توانست حمایت اکثریت سناتورهای آمریکا را برای ریاست سازمان اطلاعات آمریکا بدست بیاورد. از میان ۱۰۰ سناتور، ۶۶ نفر با ریاست وی بر سازمان سیا موافقت کرده اند و ۳۲ سناتور نیز به وی رای منفی داده اند.

مایک پمپئو که از مخالفان سرسخت توافق اتمی میان ایران و کشورهای پنج بعلاوۀ یک است در جریان انتخابات مجلس ایران در سال گذشته خواستار سفر به این کشور و نظارت بر این انتخابات شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟