هشدار رئیس جمهوری چین در آستانه نشست مجمع جهانی اقتصاد نسبت به جنگ تجاری

هشدار رئیس جمهوری چین در آستانه نشست مجمع جهانی اقتصاد نسبت به جنگ تجاری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه در سخنرانی خود در اولین روز اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس از جهانی شدن و تجارت آزاد دفاع و از حمایت گرایی و جلوگیری از تجارت بین کشورها بشدت انتقاد…

آگهی

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه در سخنرانی خود در اولین روز اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس از جهانی شدن و تجارت آزاد دفاع و از حمایت گرایی و جلوگیری از تجارت بین کشورها بشدت انتقاد کرد.

وی در دفاع از جهانی شدن گفت : «این درست است که جهانی شدن اقتصاد مشکلات جدید را ایجاد کرده است اما این توجیهی برای زیر سوال بردن کل مساله جهانی شدن نیست. ما باید با اقتصاد جهانی منطبق شویم و آن را درست هدایت کنیم.»

رئیس جمهوری چین درباره لزوم خودداری از حمایت گرایی در تجارت گفت: «به دنبال حمایت گرایی رفتن مانند حبس کردن خود در یک اتاق تاریک است. همانقدر که باد و باران را از خود دور کرده ایم، به همان میزان نور و هوا را از خودمان دریغ می کنیم. هیچکس برنده جنگ تجاری نخواهد بود.»

شی جین پینگ در این صحبتها از دونالد ترامپ نامی نبرد و او را مخاطب قرار نداد اما به نظر می آید که سخنان او در برابر مواضع اقتصادی رئیس جمهور منتخب آمریکا در لزوم وضع تعرفه های جدید بر محصولات خارجی برای حمایت از بازرگانان داخلی باشد.

نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره «آی اچ اس» می گوید: «من فکر می کنم که این پیغام محکمی به اطرافیان دونالد ترامپ بود. همانطور که گفتم آنها نمی خواهند وارد جنگ کاهش ارزش ارز و جنگ تجاری شوند. به هر حال امیدوارم اطرافیان ترامپ این حرفها را بشنوند و آن را بفهمند تا روندی را که ممکن است جنگ تجاری به راه بیندازد، آغاز نکنند. پیش بینی ما این است که احتمال جنگ تجاری کم است اما با این حال، باید مواظب بود.»

چهل و هفتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد با حضور مقامات سیاسی، مدیران اقتصادی و بانکداران جهان در داووس در حالی آغاز شد که تردید های بسیار برای ادامه همکاری ایالات متحده در موضوعاتی مانند تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی (آب و هوا) در آینده وجود دارد. رئیس جمهوری چین در این اجلاس از تمایل پکن به ایفای نقش جهانی پررنگ تر همانند ایالات متحده سخن گفت و به نظر می رسد که چین خود را برای پر کردن این خلاء آماده می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»

کوتاه‌ترین مرز جهان میان کدام کشورهاست؟

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد