واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه ترکیه در مورد نقش داشتن در نقض آتش‌بس سوریه

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه ترکیه در مورد نقش داشتن در نقض آتش‌بس سوریه
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ساعاتی پس از انتشار سخنان وزیر امور خارجه ترکیه در مورد نقش ایران در نقض آتش بس سوریه، دولت ایران به این اتهام پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه با «غیرسازنده» خواندن این اظهارات، آن را موجب پیچیده‌تر شدن بحران در سوریه دانست.

بهرام قاسمی در مورد سیاست کنونی ایران در سوریه گفت: «جمهوری اسلامی ایران همان گونه که تاکنون مساعی خود را برای تثبیت آتش‌بس و تسهیل راه حل سیاسی بحران سوریه به کار گرفته است، همچنان به این سیاست خود ادامه خواهد داد.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه شبه نظامیان مورد حمایت ایران را عامل نقض آتش‌بس در سوریه دانسته و گفته بود ایران به عنوان یکی کشورهایی که آتش‌بس در سوریه را تضمین کرده می‌بایست به شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی سوریه فشار وارد کرده تا آتش‌بس را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر نقش کشورش به عنوان شریک روند سه جانبه مسکو و لزوم اجرای جدی توافقات به دست آمده، از مقامات ترکیه به عنوان یکی از طرف‌های این توافقات خواست مواضعی اتخاذ نکنند که «خلاف واقعیت‌های موجود و تعهدات این کشور» باشد.

قاسمی به نوبه خود اتهام نقض آتش‌بس در سوریه را متوجه شورشیان مخالف دولت دمشق دانست و گفت: «آتش‌بس جاری در سوریه به صورت پی در پی از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور نقض شده و بر اساس اطلاعات مستند موجود، موارد نقش آتش‌بس از سوی گروه‌های مسلح تنها در یک روز بیش از ۴۵ بار بوده است.»

از زمان آغاز آتش‌بس در هفته گذشته، گزارش‌هایی از نقض آن از سوی گروه‌های مختلف درگیر در جنگ در سوریه منتشر شده است.

مقامات ایرانی به رغم اتهاماتی مبنی بر دست داشتن در نقض آتش‌بس سوریه، همواره بر وفاداری به آتش‌بس تأکید کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز شنبه گذشته در دیدار با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در تهران اعلام کرده بود ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کند.

او با این که از اهمیت نقش‌آفرینی ایران و روسیه در مذاکرات صلح سوریه سخن گفت، هیچ اشاره‌ای به نقش ترکیه در این مذاکرات نکرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبعات انقلابی، اقتصادی و صبر استراتژیک جنگ با اسرائیل؛ رویارویی که جزو دکترین امنیتی ایران نیست

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

مسئول سیاست خارجی اروپا در گفتگو با امیرعبداللهیان حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد