استدلال های موافقان و مخالفان «درآمد پایه همگانی» چیست؟

استدلال های موافقان و مخالفان «درآمد پایه همگانی» چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از فنلاند٬ هلند و کانادا اکنون اسکاتلند در نظر دارد طرح آزمایشی درآمد پایه همگانی را اجرایی کند.

آگهی

پس از فنلاند٬ هلند و کانادا اکنون اسکاتلند در نظر دارد طرح آزمایشی درآمد پایه همگانی را اجرایی کند. براساس این طرح سازمان تامین اجتماعی به هر شهروند فارغ از وضعیت کاری و میزان درآمد ماهانه وی٬ حقوق پایه مشخصی پرداخت می کند.

سوئیس نخستین کشوری بود که در تابستان گذشته این طرح را در همه پرسی به آرای عمومی گذاشت. طرحی که هرچند با مخالفت اکثریت سوئیسی ها شکست خورد ولی در رسانه های جهانی و شبکه های اجتماعی بازتابی گسترده داشت.

به طور کلی می توان گفت که موافقان این طرح بر این باروند که درآمد پایه همگانی می تواند در وضعیت اقتصادی عموم مردم تاثیر مثبت داشته باشد و به ویژه قدرت خرید قشر پایین دست جامعه را تقویت کند. موافقان استدلال می کنند که با توجه به تحولات اجتماعی٬ سیستم های تامین اجتماعی موجود از کارایی لازم برخوردار نیستند٬ پیشرفت های تکنولوژیک و افزایش روزافزون اتوماسیون مناسبات شغلی در قرن بیست و یکم را به کلی تغییر خواهد داد و باید برای این تحولات آماده شد. آنها بر این باورند که می توان با استفاده از «درآمد پایه همگانی» امکان این را فراهم کرد که افراد بیشتری به صورت پاره وقت یا موقت کار کنند و بدون آنکه نگران کاهش قدرت خرید خود باشند مصرف کنند و به روند تولید و رشد اقتصادی کشور یاری رسانند.

مخالفان طرح معتقدند که این طرح هزینه بسیار بالایی برای کشور دارد و پرداخت کمک مالی به این صورت، تنها موجب تنبلی و کم کاری مردم می شود و علاوه بر این٬ موجب می شود که بر تعداد پناهجویان و مهاجران نیز که به آرزوی رفاه بیشتر به این کشور می آیند٬ افزوده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

در پی «سهل‌انگاری» در اعزام فرزانه فصیحی به اسکاتلند مسئول بین‌الملل فدراسیون دو و میدانی برکنار شد