تل آویو سفرای کشورهای رای دهنده به قطعنامۀ شورای امنیت را احضار کرد

تل آویو سفرای کشورهای رای دهنده به قطعنامۀ شورای امنیت را احضار کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عدم استفادۀ آمریکا از وتو موجب تصویب این قطعنامه مبنی بر توقف فوری و کامل شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین بویژه شرق بیت المقدس با اکثریت آرا شد.

آگهی

در پی صدور قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل علیه ادامۀ شهرک سازیها در اراضی اشغالی، وزارت خارجۀ اسرائیل سفرای ۱۰ کشور رای دهنده به این قطعنامه را احضار کرد. همزمان، سفیر آمریکا در تل آویو برای توضیح به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد عدم وتوی این قطعنامه در دفتر وی حاضر شد.

روز جمعه رای ممتنع نمایندۀ آمریکا در شورای امنیت موجب تصویب این قطعنامه مبنی بر توقف فوری و کامل شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین، بویژه شرق بیت المقدس با اکثریت آرا شد.

کشورهای ونزوئلا، مالزی، سنگال و نیوزیلند که متن این قطعنامه را پیشنهاد کرده اند یا رابطۀ دیپلماتیک با اسرائیل ندارند یا فاقد سفیر در تل آویو هستند.

بنیامین نتانیاهو که این قطعنامه را «شرم آور و تحریف کنندۀ واقعیت» خوانده است، در نشست کابینۀ اسرائیل در این باره گفت: «می دانیم که این قطعنامه مذاکرات را سخت تر و صلح را دورتر خواهد کرد. همانطور که روز پنجشنبه به جان کری گفتم، دوستان نباید دوستان را به مقابل شورای امنیت بکشانند. من به موضع گیری دوستانمان در آمریکا از میان جمهوریخواهان همانند دموکراتها دلگرم ام که می فهمند که دیوار غربی، سرزمین اشغال شده نیست.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین عدم وتوی آمریکا را «ضربۀ ضد اسرائیلی دولت آمریکا در سازمان ملل» عنوان کرده است. طی سالهای اخیر، ادامۀ شهرک سازیها موجب تیرگی روابط باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو شده است اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا پس از تصویب این قطعنامه به نخست وزیر اسرائیل قول داده است «وضعیت در شورای امنیت از این پس متفاوت خواهد بود.»

این نخستین بار از سال ۱۹۷۹ به اینسوست که دولت آمریکا از وتوی خود برای عدم تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل استفاده نمی کند.

مسجد الاقصی در بخش شرقی و فلسطینی نشین بیت المقدس قرار دارد و بنیامین نتانیاهو همزمان با آغاز مراسم جشن حنوکا روز یکشنبه در پای دیوار ندبه حاضر شد و روشن کردن شمع در این محل را پاسخی به شورای امنیت مبنی بر عدم پذیرش تصمیم این شورا عنوان کرد. بنیامین نتانیاهو در این باره تاکید کرده است که «این بخش اشغال شده نیست و ما این تصمیم را نمی پذیریم.»

شرق بیت المقدس که دیوار ندبه هم در این منطقه قرار دارد از سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمده و در سال ۱۹۸۰ نیز اسرائیل این بخش را رسما بخشی از خاک خود معرفی کرده است.

توقف شهرک سازی های یهودی و بازگشت به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ از سوی فلسطینی ها شرط اصلی ادامۀ مذاکرات صلح عنوان شده و سازمان ملل نیز از این شرط حمایت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر در حمایت از اسرائیل

سفیر اوکراین در اسرائیل پس از متهم شدن تل‌آویو به جانبداری از روسیه احضار شد

هشدار نتانیاهو به عربستان در ارتباط با ایران: «شرکای تهران خود را بدبخت کرده‌اند»