مهدی کروبی از دبیر کلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد

مهدی کروبی از دبیر کلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که از سال ۸۹ به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی بسر می‌برد، طی نامه‌ای از سمت خود در حزب اعتماد ملی استعفا کرد. در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص اختلافات میان قائم مقام و شورای مرکزی حزب اعتماد ملی منتشر شده بود.

به گزارش وب‌سایت حزب اعتماد ملی، آقای مهدی کروبی در نامه خود که روز دوشنبه ششم دی ماه منتشر شده از اعضای حزب خواسته است بدون دخالت عواطف و احساسات درخواست استعفایش را قبول و دبیر کل جدید حزب را انتخاب کنند. وی گفته این استعفا به این دلیل است که در شرایط حصر خانگی «که زمان پایان آن نامعلوم است» امکان پیگیری مسائل حزب را ندارد.

آقای مهدی کروبی خطاب به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است به دلیل مصالح مهمتر، درخواستش را پذیرفته و با مدیریت رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، دبیر کل جدید این حزب را انتخاب کنند. این درخواست آقای کروبی در حالی است که رسول منتجب‌نیا روز شنبه از سمت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی استعفا کرد.

مهدی کروبی: با توجه به حصر اینجانب که از سال ۸۹ آغاز شده و پایان آن نامعلوم است، اینجانب درخواست استعفا از دبیرکلی حزب دارم/سایت اعتماد ملی pic.twitter.com/AInwJ0V0mx

— Mohammad Hasan Najmi (@mhnajmi64) December 26, 2016

در همین حال خبرگزاری ایلنا در گزارشی با اشاره به استعفای رسول منتجب‌نیا از قائم مقامی حزب اعتماد ملی نوشته است: «اختلاف‌ها پس از تفاوت دیدگاه قائم مقام حزب و شورای مرکزی آن بر سر چگونگی همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی ایجاد شد که شورای مرکزی حزب اعتماد ملی موافق تعامل با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود اما منتجب‌نیا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است.»

به نوشته ایلنا: «حواشی این اختلاف تا جایی پیش رفت که روابط عمومی حزب اعتماد ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب سخنگو ندارد و اسماعیل گرامی‌مقدم که به عنوان سخنگو فعالیت می‌کرد و از مخالفان تصمیم‌های قائم مقام حزب است در جوابیه‌ای اعلام کرد توسط دبیرکل حزب انتخاب شده است و تغییر سخنگو از وظایف شورای مرکزی است نه قائم مقام حزب. در نهایت اختلاف‌های صورت گرفته در حزب اعتماد ملی منجر به استعفای رسول منتجب‌نیا از حزب اعتماد ملی شده و این استعفا با چندین واسط به اطلاع دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز رسیده است.»

استعفای رسول منتجب نیا از قائم مقامی حزب اعتماد ملیhttps://t.co/qPbi6suQ9M

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) December 24, 2016

حسین کروبی، فرزند دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز به ایلنا گفته است: «در دیداری که امروز [دوشنبه ۶ دی] با پدرم داشتم، ایشان با توجه به مسائلی که در این چند روزه پیش آمده و به دلیل محدودیت‌هایی که داشتند، برای حفظ انسجام در حزب اعتماد ملی و جریان اصلاحات تصمیم به استعفا از دبیرکلی حزب اعتماد ملی گرفتند… برداشت پدرم این بود که با توجه به اینکه مشخص نیست حصر چه زمانی پایان خواهد یافت و نبود ایشان موجب بروز اختلاف سلیقه در حزب شده است، بهترین کار برای حفظ انسجام و اتحاد در حزب اعتماد ملی، استعفا از این سمت است تا دبیرکلی که بتواند انسجام را حفظ کند، انتخاب شود.»

حزب اعتماد ملی که یکی از احزاب اصلاح طلب در جمهوری اسلامی است، توسط مهدی کروبی در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. مهدی کروبی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴،‌ از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز کناره‌گیری و حزب اعتماد ملی را تاسیس کرد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و سید کامل تقوی نژاد، رییس سازمان امور مالیاتی کشور از اعضای این حزب در دولت حسن روحانی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت

معاون اول قوه قضائیه ایران پس از برگزاری پنجمین دادگاه رسیدگی به پرونده فساد فرزندانش استعفا کرد

آشوب و هرج و مرج در هائیتی؛ نخست وزیر زیر فشار باندهای تبهکار استعفا کرد