نتایج یک نظرسنجی: منافع شخصی و قومی معیارهای عمل نمایندگان مجلس افغانستان

نتایج یک نظرسنجی: منافع شخصی و قومی معیارهای عمل نمایندگان مجلس افغانستان
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد: «بیشتر شهروندان افغانستان معتقدند که نمایندگان شورای ملی افغانستان، منافع شخصی و قومی را بر منافع ملی ترجیح می دهند و در مراجعه به نهادهای حکومتی به دنبال حل مشکلات شخصی بوده اند.»

نهاد تحقیقاتی موسوم به خانه آزادی افغانستان این نظرسنجی را با عنوان «عملکرد نمایندگان پارلمان از دیدگاه مردم» منتشر کرده و عملکرد نمایندگان دوره شانزدهم مجلس افغانستان را مورد سنجش مردم قرار داده است. در این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از شهروندان شرکت کننده معتقدند که نمایندگان، همواره به دنبال حل مشکلات و منافع شخصی هستند و کمتر از نیمی از شهروندان معتقدند که نمایندگان پارلمان، منافع قومی را بر منافع ملی ترجیح داده اند.

در نظرسنجی حاضر، ۷۳۶۷ شهروند بالای هجده سال از ۳۴ ولایت افغانستان شرکت کردند که از این تعداد، هفتاد درصد را مردان و سی درصد را زنان تشکیل می دهند. بیشتر پاسخ دهندگان، افراد دارای مدرک لیسانس هستند و نظرات خود را در مورد شیوه عمل نمایندگان مجلس در چگونگی تصویب بودجه ملی، مبارزه با فساد، رعایت اخلاق و وظایف نمایندگی از مردم ابراز کرده اند.

سید روح الله رضوانی، پژوهشگر این تحقیق در نشست مطبوعاتی در کابل گفت: «به ترتیب منافع شخصی، منافع قومی و پس از آن، منافع ملی در پایین ترین حد ترجیحات نمایندگان مجلس قرار دارد.»

به گفته وی، هفتاد درصد شرکت کنندگان از عملکرد نمایندگان مجلس افغانستان اظهار نارضایتی کرده اند و گفته اند که نمایندگان به وظایف نمایندگی خود به درستی عمل نمی کنند و ۱۶ درصد از عملکرد نمایندگان ابراز رضایت کرده اند.

تصویب ناعادلانه بودجه ملی
یکی از چالش های تصویب بودجه در افغانستان نحوه توزیع بودجه ملی در ولایات بطور عادلانه و متوازن است که در دوره قبل از طرف تعدادی از نمایندگان مورد پرسش و چالش قرار گرفت.

پاسخ دهندگان به نظرسنجی حاضر، معتقدند که نمایندگان مجلس به وظیفه خود در تصویب بودجه ملی بطورعادلانه، متوازن و مسلکی/ حرفه ای عمل نکرده اند.

نقش نمایندگان در فساد
سنجش در مورد نقش نمایندگان در مبارزه با فساد نشان می دهد که ۳۷ درصد پاسخگویان معتقدند که نمایندگان در افزایش فساد نقش مستقیم دارند و هشت درصد عملکرد نمایندگان را در مبارزه با فساد موثر ارزیابی کرده اند.

سید روح الله رضوانی، پژوهشگر این تحقیق به یورونیوز گفت: «ما نمی توانیم نتایج تحقیق حاضر را تحلیل و تفسیر کنیم اما نتایج این نظر سنجی پیش بینی می‌کند که دوره بعدی پارلمان افغانستان را بسیاری از چهره های جدید تشکیل دهد.»

در یک و نیم دهه اخیر، دو دور انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شده و دوره شانزدهم مجلس افغانستان بیش از شش سال، به کار خود ادامه داده است. افغانستان در آستانه انتخابات پارلمان قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محبوب‌ترین و منفورترین رهبران اروپا در نظرسنجی یورونیوز

نتایج نظرسنجی اختصاصی یورونیوز: حامیان اتحادیه اروپا اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب می‌کنند

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند