جان کری: متاسفانه رهبر ایران به شدت نسبت به غرب و آمریکا مظنون است

جان کری: متاسفانه رهبر ایران به شدت نسبت به غرب و آمریکا مظنون است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با نشریه «فارین افرز» در مورد موضوعات مختلف از جمله برجام و بحران سوریه صحبت کرده است.

وی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه گفت: «متاسفانه رهبر ایران به شدت نسبت به غرب و نسبت به ما مظنون است و این باعث ایجاد فشار بر نظام سیاسی در داخل می‌شود. این جای تاسف دارد، اما امیدم این است که به مرور زمان، ایران دوباره از مسیرهایی سازنده به جامعه ملل بپیوندد و بکوشد تا به ثبات بیشتر منطقه و آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند یاری برساند.»

رهبر ایران بارها با انتقاد از ایالات متحده از این کشور با عنوان دشمن یاد کرده است. آقای خامنه ای اردیبهشت ماه سال جاری در یک سخنرانی در تهران در جمع شماری از کارگران با اشاره به توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ گفته بود: «آمریکا اخلال و خدعه می‌کند و بعد گلایه می‌کنند که چرا ما بدبینیم.»

John Kerry in conversation with Foreign Affairs. https://t.co/I9kOK0W9e8

— Foreign Affairs (@ForeignAffairs) October 16, 2016

جان کری در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارین افرز در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت واشنگتن علاوه بر اینکه تعهدات خود را به طور کامل انجام داده، بلکه از این تعهدات فراتر هم رفته است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله‌ این است که واشنگتن به تعهداتش پایبند بماند، در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا تاکنون تعهداتش را اجرایی کرده یا نه، گفت: «بله. ما حتی از آن‌ها هم فراتر رفته و تلاش کردیم که مطمئن شویم که بانک‌هایی که به دلایل مختلف نسبت به کار کردن با آن‌ها بی‌میل هستند، با آن‌ها کار کنند.»

کری افزود: «ما همه تحریم‌هایی را که با رفع شدن شان موافقت کرده بودیم، برداشته‌ایم. اما مسائل دیگری وجود دارد. باید به ایران در درک این مسئله کمک کنیم که چالش‌های داخلی در ارتباط با سیستم بانکداری‌اش، رویه‌های تجاری‌اش و شفافیتش دارد که باید به آنها بپردازد.»

آقای کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به سیستم بانکداری ایران کمک کرد، گفت: «بله. ما می‌توانیم درخصوص فناوری و برخی موارد دیگر کمک کنیم. اما تا زمانی که ایران در یمن مشغول است و از اسد و از حزب‌الله حمایت می‌کند و موشک‌هایی پرتاب می‌کند که مردم نسبت به آن احساس خطر می‌کنند و کارهایی از این دست، قضیه مشکل می‌شود و این امر باعث می‌شود تلاش‌هایی که برای پیشرفت سریع رو به جلو صورت می‌گیرد با پیچیدگی شدیدی همراه شود.»

آمریکا اخلال و خدعه می‌کند و بعد گلایه می‌کنند که چرا ما بدبینیم!/ اهمیت نوبت دوم انتخابات کمتر از نوبت اول نیست https://t.co/QcXbE4tTiS

— تریبون مستضعفین (@teribon) April 27, 2016

اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص پایبند بودن این کشور به برجام در حالی بیان شده است که جمهوری اسلامی بعد از امضای توافق اتمی با غرب، بارها آمریکا را به بدعهدی در زمینه اجرای برجام متهم کرده‌ است. از جمله مقام های ایرانی اخیرا گفته‌اند که بانک های عمده جهان به دلیل نگرانی در برابر تحریم احتمالی آمریکا، در همکاری با ایران تعلل می کنند. در این رابطه چندی قبل آقای خامنه ای با انتقاد از سیاست آمریکا گفته بود: «روی کاغذ می‌نویسند بانک‌ها با ایران معامله کنند، اما در عمل جوری ایران‌ هراسی می‌کنند تا با ایران معامله نشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟