«نیروهای نظامی افغانستان ماهیانه ۵هزار نفر را از دست می‌دهند»

«نیروهای نظامی افغانستان ماهیانه ۵هزار نفر را از دست می‌دهند»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تنها در هفته گذشته در جریان درگیری‌های میان جنگجویان طالبان و نیروهای نظامی و پلیس افغانستان در مرکز ولایت هلمند حدود ۱۰۰ سرباز افغانستان جان خود را از دست دادند. این آمار، بالاترین میزان تلفات نیروهای دولتی در ماه‌های گذشته به شمار می‌رود. بسیاری از قربانیان در زمان «عقب‌نشینی» از مواضع خود کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه (۲۰ میزان/۱۱ اکتبر) ده‌ها سرباز و پلیس پس از روزها محاصره در منطقه چاه‌انجیر در ۱۲ کیلومتری لشکرگاه و در زمان عقب‌نشینی در کمین جنگجویان طالبان افتاده و کشته شدند. فائز محمد، یکی از معدود بازماندگان این نبرد می‌گوید: «از گروهان ما فقط من و دو نفر دیگر زنده ماندیم. بقیه کشته شدند.» یکی از مقام‌های ارشد نظامی افغانستان شمار جان‌باختگان این نبرد را ۹۰ نفر عنوان کرده اما برخی منابع محلی می‌گویند تعداد قربانیان بیش از این رقم است. گفته می‌شود که طالبان در جریان نبرد اخیر دست‌کم ۲۲ خودروی زره‌پوش، ده‌ها خودروی باری و صدها قبضه سلاح سبک به غنیمت گرفته اند.

#Afghanistan: ماه گذشته حدود ٢٠٠٠ تن در افغانستان کشته و زخمى شده اند https://t.co/f776xoiwKPpic.twitter.com/OquntoValm

— Pajhwok Afghan News (@pajhwok) October 13, 2016

هجوم گسترده طالبان با استفاده از انواع سلاح سبک و سنگین به ساختمان‌های دولتی و نظامی در لشکرگاه، باعث فرار مجدد بسیاری از اهالی غیرنظامی محلی هم شده است.

از زمان یورش مجدد طالبان به قندوز در هفته گذشته، تنها یک سال پس از سقوط کوتاه مدت این شهر یک سال پیش از آن، نگرانی‌ها از عملکرد نیروهای نظامیان افغانستان و نیروهای بین‌المللی این کشور افزایش یافته است.

یکی از مسائل نگران کننده این است که پس از هر شکست، فرماندهان سعی بر واگذار کردن مسئولیت به دیگری دارند. محمد رسول رضایی، سخنگوی لشگر دویست و پانزدهم اردوی ملی افغانستان، مستقر در ولایت هلمند می‌گوید نیروهای کمکی برای حمایت از سربازان تحت محاصره در چاه انجیر آماده آغاز یک عملیات شدند اما پیش از شروع آن، سربازان بدون هماهنگی مواضع خود را ترک کرده بودند.

تلفات بالا، ترک محل خدمت: اردوی ملی با بحران مواجه است؟

مقام‌های نظامی افغانستان اخیرا تایید کرده اند که ماهانه حدود ۵ هزار نفر به دلیل مرگ، جراحت یا فرار از شمار از نیروهای امنیتی/نظامی این کشور کاسته می‌شود. این در حالی است که اردو و پلیس افغانستان تنها قادر به جذب و استخدام تنها ۳۰۰۰ نفر در ماه است. جاوید نادر، عضو بنیاد بین‌المللی باگ در بریتانیا و از فعالان جامعه مدنی این کشور پیشتر به شبکه یورونیوز گفته بود که بخش اعظم کمک‌های بین‌المللی به این کشور در سال‌های گذشته، صرف نیروهای نظامی شده است.

بیشتر بخوانید: “کنفرانس بروکسل؛ آیا صلح و آرامش در افغانستان برقرار خواهد شد؟”: http://fa.euronews.com/2016/10/05/brussels-conference-on-afghanistan-hopes-for-the-future

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش می‌کند که بسیاری از سربازان جدید، تنها با گذراندن دوره کوتاهی از آموزش‌های نظامی به جبه‌های نبرد اعزام می‌شوند و در مناطق بحرانی، جایگزین نیروهای نخبه و ویژه می‌شوند.

#Afghanistan losing 5,000 police/soldiers per month due to casualties/desertion. Only 3,000 new recruits per month. https://t.co/8JTQ6588ib

— Frud Bezhan (@FrudBezhan) October 13, 2016

در حالی که نبرد برای پازپس گیری مناطق اشغال شده از سوی طالبان ادامه دارد، ژنرال ولی محمد احمدزی، فرمانده جدید لشگر دویست و پانزدهم اردوی ملی افغانستان می‌گوید ۴۰۰ نیروی ویژه به منطقه اعزام شده اند.

ژنرال چارلز کلیولند، از فرماندهان آمریکایی ناتو در افغانستان (تعلیمات، کمک، مشورت) تصمیم ژنرال احمدزی برای عقب‌نشینی از چاه انجیر و دفاع از مرکز لشکرگاه را منطقی توصیف کرده و می‌گوید که این عقب‌نشینی برای تجدید قوا و دفاع موثرتر انجام شده است.

نیروهای هوایی بین‌المللی در عملیات اخیر علیه پیشروی‌های طالبان بسیار فعال بوده اند و گزارش می‌شود که تنها در هفته گذشته و در هلمند ۱۵ سورتی پرواز برای حمایت از سربازان افغان انجام دادند.

۱۵ سال پس از سقوط «امارت اسلامی»، مرگ دو تن از رهبران طالبان و ظهور هرچند محدود داعش در افغانستان، طالبان قدرت عملیاتی خود را از دست نداده است. اما با توجه به شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های اخیر به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی افغانستان و حامیان بین‌المللی این کشور راه دشواری برای مقابله با هجوم جنگجویان اسلام‌گرا در پیش دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد