نگاهی به زندگی بهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند

نگاهی به زندگی بهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند، قدیمی ترین رییس کشور جهان بشمار می آمد.

آگهی

بهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند، قدیمی ترین رییس کشور جهان بشمار می آمد. نهم ژوئن سال ۲۰۱۶ هفتادمین سالگرد پادشاهی وی با حضور ۷۷۰ راهب بودایی گرامی داشته شد.

او پس از مرگ رمزآلود برادر بزرگش در نهم ژوئن سال ۱۹۴۶ بر تخت پادشاهی نشست. در سال ۱۹۵۰ وی با سیریکیت کیتیاکارا از خانواده ای اشرافی ازدواج و در همان سال به صورت رسمی تاجگذاری کرد.

از آن زمان وی برای بسیاری از نسلهای تایلند نماد ملی بشمار می آمد و تصویر وی با عینکی با شیشه های گرد در بسیاری از خانه ها، رستورانها و حتی درون تاکسی های شهری دیده می شود.

در سال ۲۰۰۶ و در سن هفتاد و هشت سالگی به مناسبت شصتمین سالگرد سلطنتش جشنهای ۵ روزه در تایلند برگزار شد. وی در آن زمان در اوج محبوبیت خود قرار داشت و نمادی از سنت و ثبات کشور بشمار می رفت. مراسم آن سال برخی نارضایتی های مردم نسبت به عملکرد نخست وزیر، برگزاری انتخابات پیش از موعد و جدلهای سیاسی را به حاشیه راند.

از ماه مارس سال ۲۰۱۰ خیابانهای بانکوک شاهد تظاهرکنندگانی بود که خواهان برکناری نخست وزیر وقت و بازگشت نخست وزیر پیشین بودند. ریشه بحرانهای سیاسی در تایلند به کودتای ارتش در سال ۲۰۰۶ و فرار نخست وزیر پیشین به دوبی باز می گشت.

در سال ۲۰۱۴ سپهبد چانُوچا که فرماندهی ارتش شاهنشاهی را بر عهده داشت علیه دولت وقت کودتا کرد و از سوی پادشاه بعنوان نخست وزیر جدید برگزیده شد. در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا به مناسبت صد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور به تایلند سفر و با بهومیبول آدولیادج دیدار کرد.

در سالهای گذشته پادشاه تایلند دچار ضعف جسمانی شدید بود و از عوارضی مانند مشکلات قلبی و دستگاه تنفسی رنج می برد. پس از وی، تنها فرزند پسر وی بر تخت پادشاهی خواهد نشست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند

دادگاهی در تایلند فردی را به اتهام اهانت به خانواده سلطنتی به ۵۰ سال زندان محکوم کرد

جسد مرد آلمانی در یک فریزر در تایلند پیدا شد