تجارت مداحی؛ چک های ۲۰ میلیونی

تجارت مداحی؛ چک های ۲۰ میلیونی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار تصاویر چهار برگه چک ۲۰ میلیون تومانی در وجه چهار مداح مشهور و سیاسی، در آستانه ماه محرم موضوع تجارت مداحی را در فضای عمومی مطرح کرده است.

به گزارش گاردین تجارت مداحی در ایران بطور رسمی ۵۲ هزار مداح را شامل می شود که از مبلغ ۵۰ هزار تومان تا چندین میلیون تومان برای هر جلسه مداحی دریافت می کنند. گاردین می گوید که هزینه مداحان تلویزیونی برای هر جلسه حدود ۱۵ میلیون تومان است و در گزارش خود از محمود کریمی نام می برد که برای سه روز مداحی حدود ۴۵ میلیون تومان دریافت کرده است. با این حساب نباید چک‌های ۲۰ میلیونی در حوزه تجارت مداحی موضوعی شگفت انگیز تلقی شود و به نظر می رسد برای مداحان مشهور مبالغی معمولی بحساب می آید.

با این حال موضوع وجه دیگری هم دارد، این چک‌ها بار دیگر پای شهرداری تهران را به میان کشید. پرونده واگذاری املاک از سوی شهرداری تهران به برخی از مسوولان ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر تهران با تخفیف‌های قابل توجه هنوز به نتیجه نرسیده است که اکنون رابطه مداحان و در اشل گسترده تر رابطه هزینه‌های عزداری با شهرداری تهران مطرح می شود.

بجز محمود کریمی که با ماجرای هفت تیر کشی در اتوبان بابایی تهران در سال ۱۳۹۲ رابطه مداحان سیاسی و مشهور را با نهادهای امنیتی عیان کرد و تاکنون ماجرای این چک‌ها را تکذیب نکرده است، سه مداح دیگر دریافت این چک‌ها را تکذیب کرده اند.

سعید حدادیان که امشب (یک شنبه ۱۸ مهرماه) در هشتمین شب محرم در حضور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران مداحی خواهد کرد، با تکذیب دریافت این چک به رجا نیوز گفته است: «والله بالله تالله چک ۲۰ میلیونی تحت عنوان بانک شهر به من نرسیده ولی اگر این بنده خدا واقعا بانی بوده و ۲۰ میلیون به من چک داده بردارید بیاورید بدهید به هیات؛ چون بدهکار است.»

حدادیان با اشاره به اینکه حقوقش کمتر از ۴ میلیون تومان در ماه است (حدادیان از سال ۷۶ کارمند دانشگاه تهران است. او تا سال ۷۹ مسئول قرآن و از آن تاریخ تاکنون مسئول دفتر ادبیات نمایندگی ولی فقیه این دانشگاه است) گفته است که سال ۷۲ نیت کرده که پولی از کسی نگیرد. او همچنین می گوید که این اتهام از سال ۸۸ باب شده است که مدعی بودند «سعید حدادیان جلسه‌ای ۲.۵ میلیون می گیرد.»

سومین مداح، محمد رضا طاهری است. او چک‌ها را جعلی دانسته و گفته است: «جاعلان بسیار بی‌دقت این کار را انجام داده اند، چراکه به اسامی شناسنامه‌ای مداحان اشاره نکرده اند. اسم کوچک حاج سعید حدادیان و حاج محمود کریمی در شناسنامه متفاوت است و این در حالی است که جاعلان این موضوع را رعایت نکرده اند!»

عبدالرضا هلالی چهارمین مداحی است که با انتشار نامه‌ای در سایت الف به انتشار تصاویر این چک‌ها واکنش نشان داده است. تکذیبه وی با نکته مهمی همراه شده است که شاید بتواند اطلاعات بیشتری درباره منابع مالی مداحان ارائه کند. او گفته است که «…اگر موضوع این چک‌ها را حمل بر صحت کنیم و بگوییم صاحب این پول با صدور این چک‌ها قصد کمک به هیأت‌ها را داشته، جای اعلام کمک در فضای مجازی با این خط تخریب نیست و توصیه بزرگان دین معامله با خداست!»

با استناد به سخنان آقای هلالی این برداشت حاصل می شود که احتمالا منابعی وجود دارد که برای کمک به هیات‌های عزاداری، چک هایی در وجه مداحان مشهور صادر می کند و آقای هلالی تنها از انتشار تصاویر این چک‌های در فضای مجازی ناراضی است و خواستار آنست که این افراد با خدا معامله کنند و کمک‌های خود را به شکل پنهانی ارائه کنند.

به جز مداحان، نهادهای رسمی نیز ماجرای این چک‌ها را تکذیب کرده اند.

مهدی ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران گفته است:«تصاویر منتشر شده مربوط به حساب شخصی به نام آقای «ر.ل» یک شهروند تهرانی است که چکی از بانک اقتصاد نوین را به حساب خود واریز و درخواست چهار برگ چک بانکی در وجه افراد می‌کند؛ نه آن فرد و نه آن حساب‌ها هیچگونه ارتباطی با شهرداری تهران نداشته و ندارد.»

از سوی دیگر و به گزارش تسنیم، محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها که مافوق اداری سعید حدادیان به حساب می آید نیز گفته است: «قریب به بیست سال است که آقا سعید برنامه‌های مداحی مسجد دانشگاه تهران را بر عهده دارد و در این مدت صدها جلسه را مدیریت کرده است و ما تاکنون نتوانستیم مبلغی، ولو اندک به ایشان پرداخت کنیم و چند باری که اقدام کردیم، با ناراحتی شدید ایشان مواجه شدیم.»

تکذیب شهرداری تهران در حالی منتشر می شود که این نهاد هر ساله برنامه‌های وسیعی برای عزاداری در ماه محرم و صفر طراحی و هزینه‌های گسترده‌ای به این موضوع اختصاص می دهد. حجت الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برنامه هایی سخن گفته است که نقش هیات‌های مذهبی در آن برجسته است، برنامه هایی نظیر «نمایشگاه عطر سیب از ده روز قبل از محرم با حضور مساجد، هیئات مذهبی مستمر، موردی، دانشجویی و دانش آموزی».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود