وضعیت پناهجویان سوری در اردن و لبنان

وضعیت پناهجویان سوری در اردن و لبنان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی ناآرامی و جنگ داخلی در سوریه کوچ حدود ۵ میلیون نفر از ساکنان این کشور را به کشورهای همسایه رقم زده است.

آگهی

گزارش تفصیلی

ناآرامی و جنگ داخلی در سوریه کوچ حدود ۵ میلیون نفر از ساکنان این کشور را به کشورهای همسایه رقم زده است.

اردوگاه الزعتري در اردن نزدیک به ۸۵ هزار پناهجو را در خود جای داده است.

وسعت این اردوگاه ۵ کیلومتر مربع است و بزرگترین اردوگاه پناهجویان سوری در جهان بشمار می آید. پناهجویان این اردوگاه در آغاز گمان می کردند برای زمان کوتاهی در اینجا خواهند بود ولی اکنون ۵ سال سپری شده است.

ابو یاسر، پناهجوی جوان سوری ساکن این اردوگاه می گوید: «از ۵ سال پیش اینجا هستیم. حتی یکی از قولهایی که به ما دادند عملی نشده است. امیدواریم و باید خوشبین بمانیم. ولی ۵ سال گذشته است. چرا آنها همچنان به ما دروغ می گویند. اگر می خواستند کاری انجام دهند، این زمان کافی بود.»

در حال حاضر بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از پناهجویان در ترکیه، بیش از یک میلیون نفر در لبنان و یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهجو در اردن بسر می برند.

پناهجویان سوری ساکن لبنان یک چهارم جمعیت این کشور کوچک را تشکیل می دهند. لبنان در بخش اقتصادی قوی نیست و مقامهای دولتی قوانین سختگیرانه ای را برای کار پناهجویان وضع کرده اند.

احمد العید جوان سوری ساکن اردوگاه بقاع در لبنان می گوید: «خواسته ما توجه به وضعیت پناهجویان سوری است که از ۵ سال پیش در لبنان در رنج و حقارت بسر می برند. بیکار هستیم و به لطف سازمان ملل و کمکهای غیر دولتی پول اندکی دریافت می کنیم. کاری در اینجا پیدا نمی شود. کار نداریم و نمی توانیم از حق خودمان دفاع کنیم.»

یک مرد سوری دیگر نیز از خواسته اش برای بازگشت به کشورش چنین می گوید: «تنها خواسته مان این است که به کشور و خانه هایمان بازگردیم و شرافت از دست رفته خود را بازیابیم. چیزهای دیگر مانند منبع آب و دستشویی نمی خواهیم. آنها را اینجا به ما داده اند و به کمکهایشان نیازی نداریم. تنها بگذارند به خانه هایمان بازگردیم.»

اکنون نسلی از سوریها تنها جنگ و آوارگی را می شناسند. برخی از آنها حتی در اردوگاههای آوارگان متولد شده اند.

ام احمد، یک زن سوری که بهمراه کودکانش در اردوگاهی در لبنان زندگی می کند دراینباره می گوید: «کودکانم سوریه را فراموش کرده اند. هنگامیکه به اینجا آمدیم می پرسیدند چه هنگامی باز می گردیم؟ ولی دیگر فراموش کرده اند. سرشان به بازی و مدرسه گرم است. دیگر به بازگشت نمی اندیشند. اگر دو سال دیگر اینجا باشیم، ممکن است ما هم سوریه را از یاد ببریم.»

بحران پناهجویان سوری به عنوان یکی از محورهای مهم مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه بیست و نهم شهریور در نظر گرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: سال آینده ۲۵۰ هزار پناهجوی سوری به کشورشان بازمی‌گردند

سوریه اجازه تحویل کمک‌های امدادی سازمان ملل را صادر کرد

هشدار نسبت به بازگردان صدها هزار پناهجو به سوریه