برپایی مراسم عرفه در غیبت مفتی اعظم عربستان

برپایی مراسم عرفه در غیبت مفتی اعظم عربستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مراسم روز عرفه با حضور حدود ۲ میلیون مسلمان با ۱۶۴ ملیت و بدون حضور حجاج ایرانی برگزار شد.

آگهی

مراسم روز عرفه با حضور حدود ۲ میلیون مسلمان با ۱۶۴ ملیت و بدون حضور حجاج ایرانی برگزار شد.

همزمان مقام های حزب الله نیز اعلام کردند که رهبران و اعضای خانواده آنها برای اعلام همبستگی با حجاج ایرانی در حج امسال حضور نمی یابند. بر اساس آمار سازمان حج عربستان تعداد حجاج امسال ۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

مراسم حج امسال تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور ۱۱۰۰ نیروی نظامی و پلیس برگزار شد.

همزمان روزنامه های عربستان اعلام کرده اند که مفتی اعظم این کشور که از سال ۱۹۸۱ میلادی تاکنون هر سال خطبه روزعرفه را می خواند امسال به دلیل بیماری حضور نخواهد داشت.

عبدالعزیز آل شیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی طی روزهای گذشته اظهاراتی جنجالی در واکنش به پیام حج علی خامنه ای، رهبر ایران ارایه داشت.

او یک روز پس از انتشار پیام حج رهبر ایران که در آن حاکمان عربستان را مورد انتقاد شدید قرار داده بود، گفت: «باید بدانید که اینها مسلمان نیستند و از فرزندان مجوس ها هستند و خصومت شان با مسلمانان به ویژه سنی ها بسیار قدیمی است.»

همزمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی در توییتر خود به اظهارات وی پاسخ داد. وزیر خارجه ایران همچنین در سخنانی دولت عربستان سعودی را حکومتی «قسی و بی منطق» خواند که از تروریستها در منطقه حمایت می کنند.

Indeed; no resemblance between Islam of Iranians & most Muslims & bigoted extremism that Wahhabi top cleric & Saudi terror masters preach.

— Javad Zarif (@JZarif) September 6, 2016

علی خامنه ای در سالگرد حادثه منا این حادثه را «اثبات مجدد بی لیاقتی این شجره خبیثه ملعونه در اداره حرمین شریفین» خوانده بود.
تنش میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از سال گذشته و پس از حادثه منا که مرگ ۲ هزار و ۴۲۶ نفر شامل ۴۶۴ ایرانی را در پی داشت، شدت گرفته است. رسانه های عربستان آمار کشته ها را کمتر از این اعلام کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تهران و ریاض کام حجاج ایرانی را پس از ۷ سال شیرین کرد

آخرین دور جشنواره هزارساله «مردان برهنه» ژاپن؛ دیگر دود از کنده بلند نمی‌شود

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد