میراث قزاق ها، دلیلی مضاعف برای چشم پوشی از سلاح های هسته ای

میراث قزاق ها، دلیلی مضاعف برای چشم پوشی از سلاح های هسته ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قزاقستان برای خلاص شدن از شر سلاحهای هسته ای دلایل متعددی دارد.

آگهی

قزاقستان برای خلاص شدن از شر سلاحهای هسته ای دلایل متعددی دارد. از چهار دهه قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، آزمایشهای هسته ای کرملین در پایگاهی نزدیکی شهر سمیپالاتینسک قزاقستان انجام می شد. در فاصله سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۹ در مجموع ۴۵۶ آزمایش هسته ای در این پایگاه انجام شد. آزمایشهایی که سلامت بیش از ۱.۵ قزاق را به مخاطره انداخت و بسیاری از آنها با بیماری های نظیر سرطان و جهش های ژنتیکی روبرو شدند.

یکی از قربانیان این آزمایشها، کاربیک کویوکوف است که از بدو تولد از نعمت دو دست محروم بود. اسطوره ای که با فعالیت دو چندان به عنوان یکی از فعالان مبارزه با فعالیتهای هسته ای معروف شد.

اینگونه بود که قزاقستان پس از کسب استقلال در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، از نخستین کشورهایی بود که از برخورداری از سلاح هسته ای منصرف شد، سیاستی که کماکان دنبال می شود.

نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری این کشور در جریان یک سخنرانی در ماه مارس گذشته با انتقاد از عدم اجرای کامل معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تعلل بیشتر در این مورد را خطرناک و موجب بهره برداری گروههای تروریستی و تسهیل دسترسی چنین گروههایی به سلاح های هسته ایی دانست.

آستانه قزاقستان میزبان کنفرانسی بین المللی با همین موضوع است که نمایندگانی از سازمان ملل هم در آن شرکت کرده اند. این کنفرانس دو روزه به مناسب ۲۵ اُمین ساگرد تعطیل شدن پایگاه سمیپالاتینسک و همزمان با ۲۹ اوت، روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته ای برپا شده است و قرار است طی آن برای رسیدن به جهانی عاری از جنگ افزار هسته ای تلاش شود.

Nuclear need-to-knows

  • Nine countries have nuclear weapons: US, Russia, UK, France, China, India, Pakistan, Israel and North Korea, according to the International Campaign to Abolish Nuclear Weapons. (ICAN)
  • A further five countries host nuclear weapons: Belgium, Germany, Italy, The Netherlands and Turkey, say ICAN.
  • It’s estimated the number of nuclear weapons has reduced significantly from 70,300 in 1986 to 15,350 in 2016.
  • According to the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI),the nine “nuclear states” are reducing the number of warheads but there is a new race to modernize the nuclear arsenal.
  • Nuclear weapons have been used twice in warfare, on the Japanese cities of Hiroshima and Nagasaki in 1945, killing more than 210,000 people.
  • There have been at least 2,053 nuclear test explosions. The biggest nuclear weapons test was the Tsar Bomba in 1961.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلماسی اروپایی در حیاط خلوت روسیه؛ ماکرون در سفر به قزاقستان و ازبکستان به دنبال چیست؟

سربازگیری اینترنتی از میان شهروندان قزاقستان برای جنگ اوکراین

نشست شولتس با رهبران ۵ کشور آسیای میانه؛ راهکار آلمان برای مقابله با نفوذ روسیه در منطقه چیست؟