علی مطهری خواستار توضیح مصطفی پورمحمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷ شد

علی مطهری خواستار توضیح مصطفی پورمحمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷ شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، از مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری خواست تا درباره فایل صوتی حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های گسترده زندانیان در سال ۱۳۶۷ توضیح دهد.

آقای پورمحمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷ و انتقادها نسبت به آن گفته بود: «برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام این ملت هستند که در قساوت و خونریزی به صغیر و کبیر رحم نکردند به طوری که همه افراد در ترس قساوت آنها بودند.»

به گزارش ایسنا، آقای مطهری در نامه خود آورده است: «متاسفانه، این مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند و هیچ گاه به سؤال مورد نظر پاسخ نمی‌دهند. در موضوع فایل صوتی مذکور همه مسئولانی که پاسخ دادند صرفا به جنایتکاری منافقین [مجاهدین خلق] از یک سو و عظمت شخصیت امام خمینی(ره) از سوی دیگر پرداختند و هیچ پاسخی به سؤال ندادند و در واقع توضیح واضحات دادند.»

چندی قبل «بیت آیت‌الله منتظری» فایل صوتی جلسه قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی در سال ۶۷ با چهار تن از «قضات» رسیدگی کننده به پرونده‌های زندانیان عضو سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه‌های مارکسیست و چپگرا را منتشر کرد. این فایل صوتی مربوط به ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۷ و جلسه ای با حضور حسینعلی نیری به عنوان حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت، مصطفی پورمحمدی به عنوان نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین و ابراهیم رئیسی معاون وقت دادستان کشور است. سایت رسمی آیت‌الله منتظری اعلام کرده که این فایل صوتی بدون هیچ ویرایشی منتشر می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به اعدام شمار زیادی از زندانیانی که عضو سازمان‌هایی به‌جز مجاهدین بودند افزوده است: «انحرافات فکری و جنایات بزرگ منافقین [مجاهدین خلق] بر همه روشن است و گروه فرقان هم که شخصیتی به عظمت آیت‌الله مطهری را به شهادت رساند شاخه‌ای از منافقین [مجاهدین خلق] بود. این امر محل بحث نیست. محل بحث این است که با توجه به این که از نظر اسلام و در حکومت اسلامی حتی به چنین جانیانی و طرفداران آنها نیز نباید ظلم شود آیا شایعاتی که درباره اتفاق سال ۶۷ درباره نحوه اجرای حکم امام(ره) گفته می‌شود صحت دارد یا خیر؟ جناب عالی که همراه آقایان رئیسی، نیّری و رازینی در متن این قضیه بودید باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌فرمودید این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و یا می‌فرمودید ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌های آنها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد.»

مطهری در نامه‌ای خطاب به پورمحمدی از اظهارات اخیر وی درباره فایل صوتی آیت الله #منتظری انتقاد کردhttps://t.co/oVoi5f1lhz

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) 27 août 2016

آقای مطهری که پیشتر خواستار توضیح آقایان نیری، پورمحمدی و رئیسی درباره فایل صوتی آیت‌الله منتظری شده بود، در پایانِ نامه خود خطاب به مصطفی پورمحمدی آورده است: «این روش برخلاف تفکر رایج که کتمان خطاهای احتمالی را موجب تقویت نظام می‌داند و بلکه نوعی عصمت برای جمهوری اسلامی قائل است، موجب جلب اعتماد بیشتر مردم و استحکام افزون‌تر نظام اسلامی است.»

در طول سال‌های دهه ۶۰ هجری شمسی در نقاط مختلف ایران هزاران نفر از اعضای سازمان‌ها و احزاب سیاسی و سیاسی/نظامی مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند. شاید آنچه اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را برجسته تر می‌کند، علاوه بر شمار بالای قربانیان، این واقعیت باشد که جان‌باختگان مرداد و شهریور آن سال، پیشتر و در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به حبس محکوم شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس «هیات مرگ» امنیت امروز و ماندن نظام را نتیجه اعدام‌های سال ۱۳۶۷ دانست

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد