گزارش تکان دهنده عفو بین الملل: نزدیک به ۱۸ هزار نفر در زندانهای سوریه جان باخته اند

گزارش تکان دهنده عفو بین الملل: نزدیک به ۱۸ هزار نفر در زندانهای سوریه جان باخته اند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن می گوید طی تقریبا پنج سال از شروع بحران سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱ تا دسامبر۲۰۱۵، بیش از ۱۷ هزار و هفتصد نفر در زندانهای سوریه جان باخته…

آگهی

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن می گوید طی تقریبا پنج سال از شروع بحران سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱ تا دسامبر۲۰۱۵، بیش از ۱۷ هزار و هفتصد نفر در زندانهای سوریه جان باخته اند. این رقم بطور متوسط ۳۰۰ نفر در ماه و ۱۰ نفر در روز است.

گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل که روز پنجشنبه منتشر شده با تکیه بر تجربه های تلخ و هولناک ۶۵ زندانی سابق به افشای انواع شکنجه و آزار و اذیت در زندانهای سوریه پرداخته است.

End the horror in #Syria’s torture prisons NOW: https://t.co/gIVplIh780https://t.co/EWIGQbxPP6pic.twitter.com/6F9MvYGHjV

— AmnestyInternational (@AmnestyOnline) 18 août 2016

سلام عثمان، وکیل اهل شهر حلب که به دلیل سازماندهی اعتراضات مسالمت آمیز در سپتامبر ۲۰۱۱ بازداشت شد، می گوید: «وقتی ما به زندان رسیدیم. صدای داد و فریاد زندانبانها به گوش می رسید. گویی خیلی خوشحال بودند از اینکه [به شیوه خودشان] از ما استقبال می کنند. آنها بسرعت در کامیون را باز کردند و هر زندانبان یک زندانی را گرفت و مورد ضرب و شتم قرار داد.»

دیاب سریح، فعال سیاسی اهل دمشق که در مارس ۲۰۰۶ در پی انتقاد از دولت در زندان صیدنایا برای پنج سال در بازداشت بود. او در ارتباط با شرایط این زندان می گوید: «صیدنایا زندان سکوت است. سکوت وحشتناکی در آن حمکفرماست. آنجا کسی نمی تواند صدایش را بلند کند یا آزادانه حرف بزند. هرکسی که صدایش را بالا ببرد مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. براساس تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده همه می دانند که اگر آدمی با وزن ۱۰۰- ۱۱۰ کیلو به این زندان برود با وزن ۴۰-۴۵ کیلو برمی گردد.»

“I saw the blood, it was like a river” harrowing torture and death in custody in Syria https://t.co/BrEL22fQKppic.twitter.com/3EcwnsE9Ae

— amnestypress (@amnestypress) 18 août 2016

در همین ارتباط گروهی با نام «فورنزیک آرشیتکچر»، با طراحی سه بعدی زندان صیدنایا، یکی از بدنامترین زندان های سوریه سعی در بازنمایی وضعیت هولناک حاکم بر این زندان را داشته است.

کریستینا وارویا، از همکاران این گروه در این ارتباط توضیح می دهد :«ما با این کار در تلاشیم تا آنچه را که در این زندان روی می دهد روایت کنیم. سعی می کنیم از زبان کسانی حرف بزنیم که هنوز آنجا هستند. برای اینکه این اتفاقات همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.»

Inside Saydnaya: Syria's torture prison https://t.co/KF1iD9ruCX explore 3D model here: https://t.co/GcPm5I3jt8pic.twitter.com/3OwFQiXja4

— amnestypress (@amnestypress) 18 août 2016

عفو بین الملل از جامعه بین الملل بویژه آمریکا و روسیه خواسته است که پایان دادن به انواع این خشونتها را در اولویت قرار دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویری از خشونت در حلب

بیست سال پس از افشای آزار در ابوغریب؛ شکایت زندانیان پیشین در دادگاه بررسی می‌شود

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید