مهاجران و المپیک در جشنواره زیگت مجارستان

مهاجران و المپیک در جشنواره زیگت مجارستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره زیگت در مجارستان که بزرگترین جشنواره اروپای مرکزی محسوب می شود، امسال نیز به سنت هرساله میزبان بیش از ۵۰۰ هزار بازدید کننده بود.

آگهی

جشنواره زیگت در مجارستان که بزرگترین جشنواره اروپای مرکزی محسوب می شود، امسال نیز به سنت هرساله میزبان بیش از ۵۰۰ هزار بازدید کننده بود.

این جشنواره در جزیره ای روی رود دانوب برگزار می شود و به همین دلیل این جزیره، به جزیره آزادی نیز معروف است. هزاران نفر از سراسر مجارستان به بوداپست می آیند تا بخشی از تعطیلات تابستانی خود را در این جشنواره بگذرانند.

امسال برای اولین بار بخشی نیز به موضوع مهاجرت و بحران پناهجویان اختصاص داده شد. با همکاری موزه فرانسه و مجارستان، نمایشگاهی برگزار شد که در آن اموال شخصی رها شده توسط مهاجران طی یکسال گذشته هنگام عبور از مرز صربستان-مجارستان به نمایش درآمد. هر کدام از این اشیاء، حکایتی برای بازگو کردن داشتند.

هانا فوستر، کارشناس موزه قوم نگاری می گوید: «این نمایشگاه اشیائی را نشان می دهد که پس از عبور موج عظیمی از پناهجویان از مرز، در روستاهای مرزی پیدا شده است. این کار باعث می شود که مردم درباره هرکدام از این اشیاء یا صاحبان آنها به فکر فرو روند. اشیائی که برای مهاجران مهم بودند و باید مهاجران آنها را با خود می بردند اما در زمان عبور از مرز مجبور شده اند آنها را رها کنند.»

در این نمایشگاه همچنین مردم می توانند پیامهایی را نوشته و آنها را برای مهاجران بفرستند. این پیامها روی تابلوی بزرگی نصب می شوند. در یکی از پیامها نوشته شده است: «روزگار بهبودی فرا می رسد، قوی باشید.»

ابتکار دیگری نیز با همکاری عفو بین الملل به اجرا گذاشته شده است. چادرهایی که در پایان حضور بازدیدکنندگان از جشنواره به حال خود رها می شوند، جمع آوری شده و به مهاجران اعطا می شود. عفو بین الملل می گوید انتظار می رود حدود ۴ هزار چادر باقی بماند.

اورسولیا جنی، مدیر عفو بین الملل مجارستان می گوید: «بسیار مهم است که توجه بازدیدکنندگان به این موضوع جلب شود که مردم بسیاری در جهان وجود دارند که برای آنها زندگی در چادر، موقتی و صرفا برای چند روز نیست. کسانی که همچنان در انتظار برقراری دوباره امنیت هستند تا بتوانند به زندگی طبیعی و متناسب با شان خود باز گردند.»

به گفته خبرنگار یورونیوز در بوداپست، این جشنواره تنها به موضوعات جدی نپرداخته است. امسال بخشی نیز به مناسبت برگزاری بازیهای المپیک برای ورزش دوستان طراحی شده تا در دوران بازدید، رقابتهای المپیک را از دست ندهند. بازیها روی صفحه نمایش بزرگی در چادر المپیک برای علاقمندان پخش می شود.

یکی از تماشاگران می گوید: «اختصاص دادن چادری به بازیهای المپیک عالیست. اگر چنین طرحی اجرا نمی شد، احتمالا به جای دیگری می رفتم تا مسابقات را تماشا کنم چراکه بسیار به بازیهای المپیک علاقمندم.»

جشنواره سالانه زیگت، فضایی برای آرامش و همزمان لذت بردن است، آنهم به دور از مسائلی که مردم این منطقه با آن درگیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهیه و توزیع بیش از ۲ هزار ساندویچ به مناسبت روز حقوق بشر در بوداپست

تظاهرات در بوداپست در اعتراض به افتتاح پردیس دانشگاه چینی

خصوصی‌سازی دانشگاه بوداپست؛ اصلاحات اوربان به اعتراض‌های دانشجویی دامن زد