ظریف در ترکیه: به زودی ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه برداشته خواهد شد

ظریف در ترکیه: به زودی ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه برداشته خواهد شد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در سفری یک روزه به ترکیه سفر کرده است روز جمعه در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: به زودی ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه برداشته خواهد شد.

ایران چند روز پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیر و اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه به کلیه شرکت های گردشگری دستور داد تا اطلاع بعدی از فروش تورهای مسافرتی به آن کشور خودداری کنند.

با آرام شدن نسبی فضا در ترکیه هفته گذشته محنت دوغان، سرکنسول ترکیه در مشهد گفته بود ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را لغو کرده است. اما این سخنان سرکنسول ترکیه به سرعت توسط وزارت کشور ایران تکذیب شد و وی گفت: ممنوعیت تورهای مسافرتی و گردشگری به ترکیه پابرجاست و مصوبه ای برای لغو آن وجود ندارد.

مجید آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در این باره گفته بود: لغو این ممنوعیت از اختیارات سازمان میراث فرهنگی است و دستور این سازمان به دفاتر گردشگری برای خودداری از ثبت نام و اعزام تورهای مسافرتی تغییری نکرده است.

#ظریف با #اردوغان، رئیس جمهور #ترکیه دیدار کرد.#ایرانpic.twitter.com/cmhvTeqBBB

— Abas Aslani (@AbasAslani) August 12, 2016

روابط ایران و ترکیه گسترش پیدا خواهد کرد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک با چاووش اوغلو گفت: روابط ایران و ترکیه در سایه اراده سیاسی دو کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

از دیگر موضوعاتی که وزیر امور خارجه ایران به آن اشاره کرد این موارد است: «برای همکاری با ترکیه برای ایجاد خط لوله صادرات نفت و گاز به اروپا آماده ایم.. امنیت ترکیه را امنیت خودمان می دانیم.. در مبارزه بر علیه تروریسم و افراطی گری اشتراک نظر داریم.. تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و مردم سوریه برای آینده خود باید تصمیم گیری کنند.. از بهبود روابط روسیه و ترکیه خوشحالیم.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف، ضمن ستایش از مواضع تهران در حمایت از دولت ترکیه گفت وزیر امور خارجه ایران از همان لحظات اول کودتا بارها با تماس تلفنی حمایت خود را از دولت و ملت ترکیه در قبال کودتاچیان ابراز کرد.

ميزبان برادرم JZarif@ وزير خارجه ايران هستيم كه پس از اقدام به كودتاى ١٥ جولاى در كنار ما بوده و اعلام همبستگى ميكند pic.twitter.com/MhPBVQP0qj

— Mevlüt Çavuşoğlu (@MevlutCavusoglu) August 12, 2016

وی افزود: «امروز میزبان برادر عزیزم جواد ظریف هستم. به ایشان خوش آمد می گویم. از برادر عزیزم به خاطر حمایت مردم و دولت ایران تشکر می کنم. آن شب من در سامسون بودم، تا صبح نخوابیدم. برادرم ظریف نیز در تهران با ما همراهی کرد و نخوابید. در آن شب بیشترین تماس را با ما داشتند. تا صبح چهار یا پنج بار با من تماس گرفتند، در روزهای بعدی نیز به دفعات مکرر گفتگو کردیم.»

ایران، ترکیه و روسیه بازیگران مهم منطقه اند

آقای ظریف پیش از گفتگو با مقامات ترکیه در آنکارا به خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفت: «جمهوری اسلامی نه در روز اول بلکه در ساعت اول، اقدام کودتاگران را در ترکیه محکوم کرد. به این دلیل که ما اعتقاد داریم کودتا در منطقه ما هیچ جایی ندارد و رای مردم و خواست مردم را نمی شود با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد. به همین دلیل همه مقامات جمهوری اسلامی کودتا را محکوم کردند.»

ظریف همچنین با تاکید بر لزوم رایزنی بین کشورهای منطقه، ایران، ترکیه و روسیه را بازیگران مهم منطقه خواند و گفت برخی اختلاف نظرها در مورد مسائل منطقه داشتیم که معتقدیم این اختلاف نظرها هم باید به جای تعارض در منطقه مبنای گفتگو باشد.

این نخستین سفر محمد جواد ظریف بعد از کودتای نافرجام ۲۵ تیر در ترکیه است. همچنین آقای ظریف فقط چند روز پس از دیدار رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین در سن پترزبورگ به آنکارا سفر کرده است. به نظر می رسد مسائل سوریه و اختلافات دو کشور در این خصوص از جمله موضوعات مورد بحث بین دو کشور باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد