رئیس جمهوری ترکیه: وضعیت اضطراری در کشور ممکن است تمدید شود

رئیس جمهوری ترکیه: وضعیت اضطراری در کشور ممکن است تمدید شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید وضعیت اضطراری در کشورش ممکن است تمدید شود.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید وضعیت اضطراری در کشورش ممکن است تمدید شود.

در پی وقوع کودتای نافرجام هفته گذشته بخشی از ارتش ترکیه، موج گسترده ای از بازداشت مقام های نظامی و غیرنظامی آغاز شد و پارلمان ترکیه با اکثریت نمایندگان حزب عدالت و توسعه روز پنجشنبه با تصمیم دولت به برقراری وضعیت اضطراری برای سه ماه موافقت کرد.

رئیس جمهوری ترکیه که از کودتاگران و حامیانشان بعنوان خائنین نام می برد مصمم است تا به گفته خودش ارتش را از «ویروس ها» پاکسازی کند و «خون تازه ای» در آن جاری سازد.

آقای اردوغان برای تمدید وضعیت فوق العاده هیچ مانعی نمی بیند. او در گفتگو با خبرگزاری رویترز به همین موضوع در فرانسه اشاره کرد و گفت: «همان طور که می دانید فرانسه وضعیت فوق العاده را در ابتدا برای سه ماه وضع کرد اما آن را برای سه ماه دیگر تمدید کرد. بنابراین هیچ مانعی بر سر تمدید کردن وضعیت فوق العاده وجود ندارد. این وضعیت فوق العاده در حال حاضر برای سه ماه است اما بعد از سه ماه می توانیم تمدید آن درخواست کنیم.»

همزمان، مقامهای اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور ابراز نگرانی کرده اند. فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی صریحا اعلام کرد که ترکیه نباید از نهادهای دموکراتیک برای تضعیف حقوق بشر استفاده کند. او در این باره گفت: «ما کاملا حامی نهادهای دموکراتیک و قانونی هستیم اما در واکنش [به آنچه روی داده] جای هیچ بهانه و شیوه ای برای تضعیف حقوق و آزادی های اساسی وجود ندارد. آنچه ما می بینیم بویژه در دانشگاه ها، رسانه ها و دستگاه قضایی غیرقابل قبول است.»

وضعیت فوق العاده دست مقامهای سیاسی و امنیتی ترکیه را برای ادامه بازداشت ها باز می گذارد. کودتای هفته گذشته در این کشور نزدیک به ۶۰ هزار نفر در نهادهای نظامی، قضایی، آموزشی و اداری قربانی گرفته است و آنها یا بازداشت شده اند یا از کارشان کنار گذاشته شده اند.

به باور تحلیلگران بیم آن می رود که کودتای نافرجام در ترکیه بهانه ای باشد در دست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور برای سرکوب گسترده مخالفان.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد مقامهای اتحادیه اروپا از واکنش دولت ترکیه به کودتای نافرجام

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد