درخواست رسمی ترکیه از آمریکا برای استرداد فتح الله گولن

درخواست رسمی ترکیه از آمریکا برای استرداد فتح الله گولن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکیه از آمریکا بطور رسمی درخواست کرد تا فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت را به این کشور مسترد کنند.

آگهی

ترکیه از آمریکا بطور رسمی درخواست کرد تا فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت را به این کشور مسترد کنند.

درروزهای گذشته ایالات متحده آمریکا در جواب درخواستهای غیر رسمی ترکیه درباره بازگرداندن آقای گولن اعلام کرده بود که این مساله را تنها در صورت وجود درخواست رسمی و ارائه مدارک از جانب دولت این کشور مد نظر قرار خواهد داد.

بینعلی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه در جلسه اضطراری احزاب در پارلمان گفت: «رئیس جمهور و من هر دو از آمریکا در مورد استرداد این رهبر تروریستها (فتح الله گولن) ، درخواست تجدید نظر کردیم. وزیر دادگستری پرونده را فرستاده است.»

فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت که طرفداران بسیاری در ترکیه دارد، ۱۵سال است که در ایالات متحده آمریکا، در تبعید خودخواسته بسر می برد.

آقای گولن در جمع خبرنگاران می گوید: «تمام زندگی ام مخالف کودتای نظامی بودم. من کسی هستم که از کودتا بیشترین ضرر را دیده. ۲۷ماه می ۱۹۶۰، ۱۲مارس ۱۹۷۰، ۱۲سپتامبر ۱۹۷۱و ۲۸فوریه ۱۹۹۷. از سوی دیگر من کسانی را که کودتا را رهبری کرده اند نمی شناسم.»

با گذشت چند روز از کودتای نافرجام در ترکیه، تعداد زیادی از نیروهای پلیس، ژنرال ها و دریاسالاران ارتش، کارمندان دولت و حتی معلمان و کارمندان آموزش و پرورش از کار برکنار و بیش از ۶ هزار نفر بازداشت شده اند.

رجب طیب اردوغان نیز با تاکید بر ادامه روند تصفیه ها گفته است که گرچه آنها در پی انتقام نیستند، اما در صورت تصمیم پارلمان به بازگردان حکم اعدام جهت مجازات کودتاگران، با آن موافقت خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه نیز می گوید: «بعد از این باید خیلی محتاط باشیم. ممکن است بعضی افراد با تحریک مردم در صدد سوءاستفاده از موقعیت حاضر باشند. ما باید بلافاصله به این تحریکات پاسخ دهیم.»

آقای بلدریم همچنین گفته است که هیچ کودتایی در تاریخ ترکیه به بیرحمی کودتای نافرجامی که دولت ترکیه از سر گذرانده، نبوده است.

جمعه شب در حرکت بخشی از نظامیان ترکیه در بدست گرفتن قدرت در این کشور، هواپیماهای جنگی و هلیکوپترها بر فراز استانبول به پرواز درآمدند و تانکها مسیرهای اصلی رفت و آمد را مسدود کردند. گلوله باران مجلس، و ستاد اطلاعات و امنیت و اقدام به کنترل فرودگاه از جمله اقدامات کودتاگران در ترکیه بود.

در جریان این کودتای نافرجام، بیش از ۲۵۰نفر کشته و ۱۴۰۰ نفر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دامنه پاکسازی گسترده در ترکیه به نهادهای آموزشی و رسانه ها هم رسید

اردوغان بدنبال کودتا: با رای پارلمان به اجرای حکم اعدام موافقت می کنم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین