شمعی به یاد کیارستمی در خانه فرهنگ افغانستان

شمعی به یاد کیارستمی در خانه فرهنگ افغانستان
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یادبود کیارستمی، کارگردان خانه دوست کجاست در خانه فرهنگ افغانستان

جمعی از هنرمندان جوان، غروب روز سه شنبه در خانه فرهنگ افغانستان گرد هم آمدند تا مروری بر زندگی و فیلمهای عباس کیارستمی داشته باشند و شمعی به یاد او روشن کنند.

عباس کیارستمی از فیلم‌سازان موفق سینمای ایران بود که چند روز پیش، بر اثر سکته مغزی در فرانسه درگذشت.


یادبود کیارستمی، کارگردان خانه دوست کجاست در خانه فرهنگ افغانستان

کیارستمی سرمشقی برای فیلم‌سازان جوان افغانستان

علی محمدی کیان، فیلمساز در مورد تاثیر آثار کیارستمی بر تولید فیلم در افغانستان به یورونیوز می گوید: «عباس کیارستمی در ساخت فیلم‌هایش از مفهوم هنرپیشه به شکل رایجش عبور کرد و به جای اینکه بر هنرپیشه های مطرح و با تجربه تکیه کند مردم عادی را به عنوان هنرپیشه در فیلمش جای داد او نوعی از فیلم‌سازی ارزان را گسترش داد که اندیشه محور بود بر خلاف فیلم‌های امروزی که امکانات محور است و فیل‌مسازی اندیشه محور، برای سینماگران جوان افغانستان، سرمشق خوبی برای پیشبرد فعالیت‌هایشان در تولید فیلم شده است.»

به گفته وی، شخصیت هنری کیارستمی محدود به منطقه نمی شد و تاثیر گذاری وی در افغانستان هم به‌خاطر همزبانی و هم‌فرهنگی نیست بلکه زبان هنر و هنرمندی چون کیارستمی، زبانی جهانی است.


علی محمدی کیان، فیلمساز می گوید کیارستمی نوعی از فیلم‌سازی ارزان را گسترش داد که اندیشه محور بود.

عباس کیارستمی در دوره کار حرفه ای خود، هیچگاه به افغانستان سفر نکرد و فیلمی با موضوع افغانستان نساخت اما فیلم‌هایش در بین فارسی زبانان افغانستان، علاقمندان خاص خود را داشت. پس از انتشار خبر درگذشت وی، کاربران افغانستان در شبکه های اجتماعی از درگذشت این سینماگر ایرانی، ابراز تاسف و تاثر کردند.

دغدغه های شاعرانه با مرد نقره‌ای ایران

امان پویامک، نویسنده و شاعر افغانستان به یورونیوز می گوید: «عباس کیارستمی را از دوره نوجوانی با فیلم‌هایش می شناسم کسی که در فیلم‌هایش شاعرانگی خاص خود را داشت و سینمای فارسی زبان را وارد مرحله جدیدی کرد مرحله ای که تعدادی از فیلم‌سازان ایرانی و افغانستانی تلاش کردند که با الهام از شیوه او، فیلم بسازند.»

وی ادامه می‌دهد: «فیلم‌های کیارستمی در دهه ۵۰ خورشیدی وارد ذهن سینماگران افغانستان شد و در دهه هفتاد، آثار وی وارد حوزه شاعران افغانستان شد. به عبارتی، او را سهراب سینمای ایران می شناسم.»


امان پویامک، نویسنده و شاعر افغانستان می گوید عباس کیارستمی را به عنوان سهراب سینمای ایران می‌شناسم.

در این مراسم مصطفی هزاره از شاعران جوان، شعر تازه سروده‌اش به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی را خواند. او کیارستمی را مرد نقره‌ای ایران خواند.

وی در گفتگو با یورونیوز اظهار می‌دارد: «کیارستمی قبل از اینکه فیلم‌ساز باشد یک شاعر بود همچنان که خودش اعتقاد داشت فیلم‌ساز بیشتر یک شاعر است که با شعرش فیلم می سازد و زبان فیلم‌های کیارستمی پر از اعتراض و دغدغه‌های جامعه اش بود.»

وی ادامه می دهد: «کیارستمی در آثارش نشان می داد که از عقب ماندگی‌های جامعه اش غمگین است و غم او شبیه به غم و دغدغه من از عقب ماندگی‌های جامعه‌ام است. غم مشابه، احساس مرا به احساس مرحوم کیارستمی نزدیک می‌کند.»

در پایان مراسم، همزمان با شمع افروزی، اولین فیلم کوتاه «نان و کوچه» از عباس کیارستمی نمایش داده شد. پیش از این، تعدادی از کارگردانان ایرانی شامل محسن مخملباف و مجید مجیدی با ساخت فیلم‌هایی مربوط به افغانستان، مورد استقبال مخاطبان افغانستان قرار گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عباس کیارستمی تشییع و به خاک سپرده شد