عباس کیارستمی تشییع و به خاک سپرده شد

عباس کیارستمی تشییع و به خاک سپرده شد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پیکر عباس کیارستمی روز یکشنبه ۲۰ تیر ماه با حضور شمار زیادی از مردم و هنرمندان از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران تشییع شد و بنا به وصیتش در لواسان به خاک سپرده می‌شود.

مراسم تشییع پیکر عباس #کیارستمی با حضور مردم و هنرمندان
عکس ها ازفائزه حمیدیا FaHamidia</a> <a href="https://t.co/Ee8iS3z57S">pic.twitter.com/Ee8iS3z57S</a></p>&mdash; euronews فارسی (euronews_pe) July 10, 2016

مراسم تشییع پیکر عباس #کیارستمی با حضور مردم و هنرمندان
عکس ها ازفائزه حمیدیا FaHamidia</a> <a href="https://t.co/LrvKf74GEu">pic.twitter.com/LrvKf74GEu</a></p>&mdash; euronews فارسی (euronews_pe) July 10, 2016

اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، حبیب رضایی، نیکی کریمی، مسعود کیمیایی، احمد مسجدجامعی، بهمن فرمان‌آرا، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان و بسیاری دیگر از هنرمندان در این مراسم شرکت‌ داشته‌اند.


حسین فریدون برادر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در این مراسم حاضر بود.

اجرای مراسم رسمی تشییع عباس کیارستمی را پرویز پرستویی به عهده داشت. مسعود کیمیایی، ابراهیم فروزش، ابراهیم حقیقی و سیف‌الله صمدیان از جمله دیگر هنرمندانی بودند که دراین مراسم سخن گفتند و آیدین آغداشلو، نقاش و گرافیست، نیز برای این مراسم یک فایل صوتی ارسال کرده بود.


اجرای مراسم رسمی تشییع عباس کیارستمی را پرویز پرستویی به عهده داشت.

پرویز پرستویی در آغاز این مراسم گفت: «ما امروز اینجا گردهم آمدیم تا بدرقه کنیم کسی را که از خود خاطرات زیادی به‌جا گذاشت و در نیم قرن تلاش آثاری را به‌جا گذاشت که امروز میراث فرهنگی ایران است. کیارستمی یعنی هنر متعالی و پهناور ایران.»

سحنرانی اصغر فرهادی در مراسم تشییع کیارستمی

اصغر فرهادی هم در یک سخنرانی گفت: «این روزها از شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم هرچند دیر، بسیار دیر. از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان به نامی پر احترام و دلنشین بازگرداندید. سپاسگزارم که دل نبریدی از این خاک با وجود همه نادیده‌گرفتن‌ها و قدرناشناسی‌ها و سنگ‌اندازی‌های سفره‌لیسان سیاست. از شما سپاسگزارم که راه ناهمواره و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردی که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی است برای دیدن آثار سینمای ایرانی در بیرون این مرزها، وامدار گام‌هایی است که در آن روزهای سخت برداشتی. سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌ها و عکس‌ها و شعرهایت، تشنگان فراگیری را گرد خود جمع کردی نه فقط برای آموختن که بالاتر از آن برای دلگرم کردن آنها که می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی رویاهایشان را به تصویر بکشند. از شما سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختی، که با همه بزرگی از دایره فروتنی فرو نلغزیدی.»


بهمن فرمان آرا نیز از جمله هنرمندانی بود که در مراسم تشییع کیارستمی حضور داشت.

احمد کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی هم در یک سخنرانی از مردم تشکر کرد و گفت: «من از ستاد بدرقه تشکر می‌کنم. همچنین از کانون پرورش فکری کودکان و از بهمن کیارستمی که چهار ماه سختی کشید. در سال‌هایی که کمتر از پدر کارهایی پخش می‌شد؛ او گلایه نمی‌کرد. او اگر امروز بود و این محبت مردم را می‌دیدید خیلی لذت می‌برد.»

پس از پایان مراسم در مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیکر عباس کیارستمی برای خاکسپاری به لواسان منتقل شد. قرار بود مراسم تدفین این هنرمند ایرانی خصوصی و تنها با حضور نزدیکان او انجام شود، با وجود این گروهی از مردم در قبرستان «توک» حاضر شده و در مراسم حضور داشتند.


محمود دعایی بر پیکر کیارستمی نماز خواند

پیکر عباس کیارستمی شامگاه جمعه از پاریس به تهران منتقل شده بود. او پیش از انتقال به فرانسه برای مداوا، به علت بیماری روده چهار بار در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. کیارستمی روز ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس چشم از جهان فروبست.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال «قصور پزشکی» در جریان معالجه این کارگردان سینمای ایران منتشر شد. وزیر بهداشت ایران نیز در نامه‌ای از رییس کل سازمان نظام پزشکی خواسته تا پرونده پزشکی این کارگردان در تهران و پاریس «با دقت، سرعت و شفافیت» بررسی و گزارش آن منتشر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد