اعلام آتش بس از سوی رهبران طرفهای درگیر در سودان جنوبی

اعلام آتش بس از سوی رهبران طرفهای درگیر در سودان جنوبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سالوا کییر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماشار معاون او فرمان برقراری آتش بس در این کشور صادر کردند.

آگهی

سالوا کییر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماشار معاون او فرمان برقراری آتش بس در این کشور صادر کردند.

همزمان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از شورای امنیت خواست تا نسبت به اعمال تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی اقدام کند.
وی گفت: «امروز از شورای امنیت می خواهم تا در سه جنبه متفاوت وارد عمل شود. اول اعمال سریع تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی، دوم تصویب تحریم های هدفمند علیه فرماندهان و افرادی که اجرای توافق صلح را مسدود کرده و زیر پا گذاشته اند و سوم تقویت نیروهای سازمان ملل متحد در سودان جنوبی.»

شورای امنیت روز دوشنبه با محکوم کردن درگیریهای اخیر در سودان جنوبی خواستار توقف سریع خشونت ها در این کشور شد و ضمن محکوم کردن حملات علیه شهروندان و نیروهای حافظ صلح این اقدامات را «جنایت جنگی» خواند.

درگیری میان نیروهای هوادار رئیس جمهوری سودان جنوبی و معاون وی در شهر جوبا، پایتخت این کشور که از روز پنجشنبه آغاز شده مرگ دست کم ۳۰۰ نفر را در پی داشته است. در این درگیریها، تعدادی از شهروندان عادی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز کشته و مجروح شده اند.

طرفداران معاون رییس جمهوری می گویند که محل اقامت او، مورد حمله نیروهای رئیس جمهوری قرار گرفته بود اما دولت آقای کییر هنوز در این مورد پاسخی نداده است.

سالوا کییر، رئیس جمهور سودان جنوبی، و ریک ماشار معاون او در سال ۲۰۱۵ میلادی به توافق صلح رسیده بودند اما آغاز دوباره درگیری میان هواداران دو طرف نگرانی ها را نسبت به بازگشت دوباره بی ثباتی و جنگ داخلی افزایش داده است.

بر اساس آمار رسمی، درگیری و خشونت و جنگ داخلی در سودان جنوبی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون بیش از دو میلیون نفر را آواره کرده است. حدود ۷۰۰ هزار نفر از این افراد به کشورهای دیگر گریخته اند و بیش از یک میلیون نفر از آنها نیز در داخل کشور آواره شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت خانواده سوری از فرانتکس؛ دادگاه اتحادیه اروپا درخواست پرداخت غرامت را رد کرد

دادگاه دو سوئدی مالک یک شرکت نفتی به اتهام همکاری با عمرالبشیر و شبه‌نظامیان سودان آغاز شد

پلیس آلمان یک مرد سوری را به ظن ارتکاب جنایت علیه بشریت بازداشت کرد