خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان، از فرگوسن تا دالاس

خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان، از فرگوسن تا دالاس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به کشته شدن آفریقایی تبارها به دست پلیس این کشور گفت: «تراژدی هایی از این دست را بارها شاهد بوده ایم.

آگهی

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به کشته شدن آفریقایی تبارها به دست پلیس این کشور گفت: «تراژدی هایی از این دست را بارها شاهد بوده ایم. تعداد آفریقایی تبارهای آمریکایی که سال پیش توسط پلیس کشته شدند تقریبا دو برابر سفیدهای آمریکایی بود. وقتی حوادثی این چنینی اتفاق می افتند بخش عمده ای از هموطنانمان این احساس را پیدا می کنند که به خاطر رنگ پوستشان، رفتار یکسانی با آنها نمی شود.»

همین چند روز پیش بود که کشته شدن دو آمریکایی آفریقایی تبار به دست پلیس با واکنش مردم و برپایی تظاهرات ضد نژاد پرستانه در چندین شهر آمریکا روبرو شده بود. به گفته باراک اوباما، احتمال شلیک به یک آمریکایی سیاه ۳۰ درصد بیشتر از احتمال مشابه در مورد یک سفیدپوست است و در همین حال سیاه ها نسبت به سفیدها سه برابر بیشتر تحت تعقیب قرار می گیرند.

در تازه ترین این موارد، چهارشنبه گذشته یک افسر پلیس در جریان کنترل، فیلاندو کاستیل را هدف گلوله قرار داد و این مرد جوان در بیمارستان جان خود را از دست داد. دوست دخترش فیلم متوقف شدن خودرویشان و شلیک پلیس به فیلاندو را روی فیسبوک به اشتراک گذاشت تا خشم بسیاری را نسبت به این عمل پلیس برانگیزاند. به اعتراف فرماندار مینه سوتا، نژاد سیاه کاستیل عامل موثری در مرگش بوده است.

تنها یک روز قبل از آن، پلیس در لوئیزیانا در اقدامی مشابه آلتون استرلینگ رنگین پوست را مقابل محوطه یک فروشگاه، به ضرب گلوله از پای در آورد. ویدیوی این عمل سبعانه هم به سرعت در شبک های اجتماعی چرخید و موج خشم از عملکرد پلیس سفیدپوست آمریکا را نه تنها در بین جامعه رنگین پوستان این کشور که در بین بسیاری از سفیدهای آمریکا هم برانگیخت.

هر چند ارتباط مستقیم بین تیراندازی به نیروهای پلیس در دالاس و اقدامات اخیر پلیس در برابر آفریقایی تبارهای آمریکایی هنوز صدردرصد ثابت نشده است ولی بیم شورش و اعتراضات وسیع خیابانی، نظیر آنچه فرگوس دو سال پیش شاهدش بود را به شدت افزایش داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک نیروی پلیس در ارتباط با پرونده مرگ یک زن سیاه‌پوست در آمریکا متهم شد

دستگیری خشونت آمیز معلم معترض در ایالات متحده آمریکا

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها