تونی بلر: مسئولیت کامل تصمیم به مشارکت نظامی در عراق را می پذیرم

تونی بلر: مسئولیت کامل تصمیم به مشارکت نظامی در عراق را می پذیرم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در پاسخ به گزارش هیات تحقیق درباره مشارکت نظامی این کشور در جنگ عراق ضمن ابراز تاسف تاکید کرد که مسئولیت کامل این تصمیم را می پذیرم اما به عنوان نخست وزیر بریتانیا د

آگهی

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در پاسخ به گزارش هیات تحقیق درباره مشارکت نظامی این کشور در جنگ عراق ضمن ابراز تاسف تاکید کرد که مسئولیت کامل این تصمیم را می پذیرم اما به عنوان نخست وزیر بریتانیا در آن زمان بهترین تصمیمی بود که می توانستم اتخاذ کنم.

سر جان چیلکات، سرپرست کمیته تحقیق روز چهارشنبه با ارایه گزارش این بررسی اعلام کرد: «اکنون کاملا واضح است که درباره عراق بر مبنای اطلاعات و ارزیابی های ناقص تصمیم گرفته شده است. تصمیماتی که باید به چالش کشیده می شد اما نشد.»

تونی بلر نیز در واکنش به انتقادهای وارد شده علیه او در گزارش تصریح کرد: «بر اساس اطلاعاتی که داشتم و تهدیدهایی که می دیدم، این تصمیم را گرفتم چراکه به نظر من جهان بدون صدام حسین، جهان امن تری است.»

نخست وزیر پیشین بریتانیا افزود: «تصمیم برای مشارکت نظامی در عراق و سرنگون کردن حکومت صدام حسین در ائتلافی با حضور بیش از ۴۰ کشور و با هدایت ایالات متحده آمریکا یکی از سخت ترین، مهمترین و دردناک ترین تصمیم هایی بود که در دوارن ۱۰ ساله نخست وزیری ام گرفتم. امروز مسئولیت کامل این تصمیم را بدون هیچ عذر و بهانه ای می پذیرم.»

در جنگ عراق ۱۷۹ نیروی نظامی بریتانیا کشته و بیش از ۳هزار نفر مجروح شدند. گزارش ۱۲ جلدی چیلکات حاوی بیش از ۲ میلیون کلمه است که تهیه آن ۷ سال بطول انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش اعضای پارلمان بریتانیا به گزارش چیلکات

نکات کلیدیِ گزارش سر جان چیلکات درباره حمله به عراق

هیئت بررسی: تصمیم گیری درباره جنگ عراق، بر مبنای اطلاعاتِ ناقص بود