«دونالد ترامپ زیر برجام نخواهد زد»

«دونالد ترامپ زیر برجام نخواهد زد»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ولید فارِس، مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ می‌گوید که کاندیدای احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌ رو، در صورت رسیدن به قدرت توافق هسته‌ای با ایران را زیر پا نخواهد گذاشت.

آقای فارِس در گفتگو با وبسایت محافظه‌کار دیلی‌کالر و در پاسخ به پرسشی درباره موضع شدیدا منفی دونالد ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: «او از زیر بار توافقی که امضای سازمان ملل را دارد، شانه خالی نخواهد کرد. او مرد نهادهای قانونی است و بازنگری در این‌باره را از طریق نهادهای قانونی پیگیری خواهد کرد.»

آقای فارس درباره خط مشی ترامپ در برابر برجام درصورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری گفت: «او بحث بازنگری در [توافق هسته‌ای] را با مشاورانش آغاز خواهد کرد. یکی از روشن‌ترین احتمال‌ها، بازگرداندن آن به کنگره است. واکنش رهبران ایران در مرحله بعد قرار دارد. به این ترتیب او [توافق] را آنچنان که هست اجرا نخواهد کرد و مفاد آن را پس از مذاکره با ایران یا گروهی از متحدانش، مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد.»

Surprise: #DonaldTrump will Not get rid of #Iran Deal. https://t.co/SAgceHsMJc

— Joyce Karam (@Joyce_Karam) July 5, 2016

مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ، غنی‌سازی اورانیوم در ایران و کره شمالی را به عنوان تهدید اصلی علیه جامعه جهانی توصیف کرد.

آقای ترامپ پیشتر و در زمان کارزار انتخاباتی درون حزبی جمهوریخواهان گفته بود که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را «پاره خواهد کرد.»
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هم ماه گذشته در پاسخ به این تهدید گفت: «اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره‌کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد.»

جمهوریخواهان اکثریت را در دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست دارند. با وجود انتقادهای بسیاری از نمایندگان این حزب از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، کنگره ایالات متحده این معاهده بین‌المللی را رد نکرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد